tisdag, november 08, 2005

Pax vobiscum

Min vän Lena och jag åkte till ett slott i Östergötland för att finna Gud och oss själva. Vi satt i brasans sken och lyssnade till nunnor som berättade om sina klosterlöften. Lydnad, kyskhet och fattigdom.

Stornunnan som verkade vara någon sorts klosterboss, bröt på franska. Med sig hade hon två smånunnor. Den ena lillnunnan hade ett mycket ungt ansikte. Till sin nunnedräkt bar hon Dr Martins. Dr Martins! En stor liten sensation tyckte jag.

Lena och jag gick en lång höstpromenad i skogen. Har du varit i Östgötland på hösten någongång? Det är oerhört vackert. Ljuset, sjöarna, gårdarna. Vi talade om livet och jag tänkte att det var längesen jag pratade med någon så.

Stornunnan sa till oss att köpa hennes bok. Vi var lite rädda för Stornunnan så vi gjorde som hon sa. För att vara nunna var hon väldigt bra på buisness. Streetsmart skulle man kallat det om hon var en vanlig person som gick på Vadstena streets. Nu var hon ju nunna och istället omgiven av en air av klostersmartness. Hon krängde böcker för att feed the hungry.

En entusiastisk ung munk som var lite söt sålde böcker i bokhandeln. Han tittade skeptiskt på min bok och sa att den nog inte var något för mig. "Vadå, gillar du inte den eller?" sa jag. "Jo, sa han. Jag tror bara att den är lite tung för dig kanske."
" Jag tar den, sa jag."

Mitt utseende avgör väl inte min boksmak heller, you crazy munk.

Efter mig kom Lena med en liten bokhög som hon placerade på hans bord med en lätt duns. Lena med sina stora midnattsblå ögon. Lena med sitt finkänsliga sätt. Någonting brast inom munken. Hela hans liv passerade revy. " Åh! utbrast han. Han såg på henne. Åh. Han försökte samla sig och sa; " Vilka fantastiska böcker du valt! Jag kan inte med ord beskriva vad de betytt för mig. Låt mig få läsa ett stycke för dig." Så läste Munken för Lena.

Vid högmässan kastade munken förtrollade blickar på Lena. Jag undrade i mitt stilla sinne om det var tillåtet att se så längtansfullt på någon när man var munk. Men jag klandrar honom inte, tvärtom, jag förstår honom. Lena är inte bara en exakt kopia av Eva Röse, hon är även en fantastisk människa. Och singel. Även han förmodar jag, så långt är det grönt.

Nu till det smaskigaste: Jag gjorde lite research på Crazy munk. En säker källa avslöjade att han kommit ut! Ur klosterlivet alltså, han var bara munk under en begränsad period. Nu ska jag bara vaska fram hans mailadress, sen är det klart. Detta kan bli ett av mina stoltaste matchmakingmoments in life. Fatta!

Ett problem kvarstår och det är att jag och Lena vill bli nunnor efter vårt möte med Stornunnan och hennes hangarounds.

So. Goodnite amore.
Goodmorning celibat.

9 Comments:

Anonymous Anonym said...

Simon.
Jag tyckte inte heller CK ( the Crazy munk) var särskilt söt, jag skrev det bara för att Lena skulle känna konkurrensen. Det är ett ytterst effektivt sätt att få människor intresserade av varandra har jag märkt. Dock verkar hon inte så het på munken.

Celibat är nog rätt lungt. De flesta singlar och kärlekslösa par lever ju i ofrivilligt celibat en stor del av livet. Måttet av frustration kan jag inte uttala mig om, men jag antar att de allra flesta hellre dansar tango med någon än dansar en långsam vals med sig själva.

Läste din blogg igår. Du är en litterär begåvning grabben.

09 november, 2005 12:22  
Blogger Josef Bengtson said...

Hmm…den där Röse-kopian som köper travar med teologisk litteratur skulle man ju vilja träffa. Men, kyskhetslöfte… kan hon inte nöja sig med att kolla på Sound of Music och åka på retreat emellanåt?

09 november, 2005 19:01  
Anonymous Anonym said...

Du får numret om det går åt skogen med munken.

09 november, 2005 19:08  
Anonymous Anonym said...

Erina du är den roligaste och mest fascineradne människa jag överhuvudtaget har träffat.
Kärlek
svägerskan

14 november, 2005 12:53  
Anonymous Anonym said...

Amy.
Love you too.

15 november, 2005 10:41  
Anonymous Anonym said...

Hej, jag var just tvungen att be min pojkvän stänga sin Ipod så jg kunde läsa din blogg högt för honom. Du är fan briljant ju!

16 november, 2005 01:28  
Anonymous Anonym said...

Tack.

24 november, 2005 11:42  
Blogger joelh said...

det här var roligt! och nu, med lite distans, är man ju nyfiken: hur gick det? (fick du tag på numret ens??)

19 mars, 2006 21:44  
Anonymous Anonym said...

Du behöver inte tycka att jag är söt, om det nu var jag. Hälsningar från en tidigare bokbroder.

29 mars, 2007 15:13  

Skicka en kommentar

<< Home