fredag, december 29, 2006

Memories in the corners of my mind

Min systerdotter fyller femton år idag. 15! Så sjukt mycket. Det bor ju en 40-talist i mig, en sentimental gubbe som just gått i pension. Den gubben vaknade tidigt i morse och tänkte på när Fido var liten. Min syster var 22 när hon kom. Jag var 17. Exhusband och några killar kom och hämtade mig på ön i en segelbåt. Fido stod i sin vita frottédräkt och skrek i spjälsängen. Killarna ville hålla henne, hon skrattade sitt finaste så att alla pojkhjärtan smälte. Jag var så stolt. Exhusband stal några kakor och sen åkte vi. Jag hade en konstig outfit på mig som min syrra hade sytt. Jag hade aldrig seglat tidigare så jag satt och låtsades vara djupt försjunken i en bok, jag gjorde alltid så när jag blev osäker. En av killarna, en nöjesprofil, hade frågat om vi skulle sova över på en klippa. Kan vi väl sa jag, för det var på den tiden man tackade ja till allt. Sen ångrade jag mig för jag tyckte exhusband var lite söt, istället sov vi alla hos nöjesprofilens kompis. Han hette Smulan. Folk hette så konstiga saker när jag var ung.

Det var alltså femton år sen. Nu ska den här gubben gå och spela på trav och sen ska han ta sig en förmiddagslur.