tisdag, januari 23, 2007

Obra vetande

Under en period av mitt liv var jag mycket intresserad av isbjörnar. Intresset kom sig av att jag som nioåring läste i Expressen om en två små pojkar som tagit sig i på ett zoo kvällstid. Den ena pojken kom på den goda idén att balansera på räcket till isbjörnarnas vallgrav. Plötsligt tappar han balansen, ramlar ned i vattnet och blir sliten i stycken av isbjörnarna inför åsynen av den förskräckta lilla kompisen. Denna lilla tidningsnotis lade grunden för en livslång (?) isbjörnsfruktan hos mig.
Långt senare, runt de tjugi, började jag leva efter devisen att faca mina fears. Alltså gick jag till Stadsbiblioteket och läste allt de hade om isbjörnar och tog en master i isbjörnskunskap. Den har jag mycket glädje utav.

Efter det blev jag intresserad av diamanter. Eller nej, det var tidigare, då jag var nitton. Intresset tilltog i och med bredbandets entré i hemmet. Googlade mig till all upptänklig kunskap om diamanter. Minns inte mycket av diamantkunskapen, men jag tror mig kunna urskilja en diamants äkthet. Att avgöra karat blir naturligtvis överkurs, tyvärr kom jag aldrig så långt innan intresset dog ut.
Intresset för ädelstenar kom sig av att jag lärde känna en svensk kvinna i ett främmande land. Hon hade förälskat sig i en våldsam man i det främmande landet. Han arbetade med diamanter. Hon började också arbeta med diamanter. De lärde mig hur man förädlar stenar. De lärde mig även en del om kärlek och besatthet.
De hade ett helt sjukt förhållande, de slogs och skrek i ena sekunden, i nästa var de all over varandra.

I två snart terminer har jag intresserat mig för konsthistoria. Jag har läst alla möjliga böcker. Nu har jag helt övergått till att läsa biografier om konstnärer. Det är ju det man är intresserad av - livshistorierna bakom motiven. Själva motiven och dess teknik förefaller mig tämligen ovidkommande. Skiter la i dom. Brukar springa genom konstmuseér, får alltid blodsockerfall vid andra tavlan och måste skynda mig ut och köpa cola. So much for the art.

Så. Vad lär vi oss av detta? Jo. All sakkunskap är bra, oavsett ämne, men man får inga killar på det.