tisdag, februari 20, 2007

Tulipaner från amsterdam

Ah. Tissda. Tristda. Dagen då det är glesast med kunder i butikerna. Och minst antal patienter på akuten. Faktiskt. Lekte pirat med Lillungen igår, hon rövade bort allas plånböcker och gömde dem i en stor skattkista. Varje gång hon talade till mig sa hon; "Kompis, kom här" typ så som de talar till varann i tecknade filmer. Iallafall så öppnade jag plånbon och trodde jag vart pank, men det var helt fel, ty hon hade fyllt den med pengar från nån annans plånbok. Perfect. Vilken liten välgörare.

På lunchen talade vi om det finaste jobb en mänska kan ha. Nämligen att vara blomsterbud. Har tänkt lite på det här med sexy jobs också. Ett sexy job inkluderar ofta uniform, makt och pengar. Men det kan också vara ett hantverkaryrke. Man vet att man har ett sexy job om man sitter på en middag och ens bordsherre vill veta allt servering under turbulens. För då är man flygvärdinna. Bordsherrar vill oftast mest tala om sig själva. De älskar sig själva. Förutom om man har ett sexy job. Då får de stora uppspärrade ögon och kan ställa frågor alldeles själva.

Jag undrar väldigt mycket om jag ska gå och lyssna på Anita Goldman ikväll. Författaren. Journalisten. Människan Anita. Älskar henni. Men jag vet inte hur mycket. Vet just ingenting these days.

Har aldrig saknat någonting så mycket som jag saknar våren nu. Ljuset. Ah.