tisdag, mars 20, 2007

Du sökte en källa och fann ett hav

Jag målar i mörka färger. Känner mig som Edith Södergran i dikten Livet. Älskar Edith multi mucho.

Påsk coming up. Det är en weekend som lämpar sig för storstäder. För Paris, Istanbul och Prag. Samt för Barcelona. Även för New York. Den lämpar sig inte för Stockholm. Så är det bara. Edith hade säkert åkt till Schweiz.
Ibland när jag står inför ett val tänker jag, vad skulle Edith gjort? Jo, hon skulle dö ung. Det är inte särskilt upplyftande att tänka så.
Edith föddes ju som bekant i Sankt Petersburg. Det är mäktigt. Tänk själv att nån frågar var man kommer ifrån och man ba' på finlandssvenska; " Jag kommer ifrån en by som heter Habo. Men jag föddes i S:t Petersburg." Genast framstår man ju som en intressant människa. När nån frågar mig var jag kommer från säger jag alltid namnet på min hemby, aldrig Sthlm. Hur lång tid tar det egentligen för en människa att bli en del av sin stad? 15-20 år? 10 har inte räckt för mig allafall.

Jag fäster inte så stor vikt vid staden som sådan. Jag tänker att en stad är en stad i egenskap av människorna man känner i den.
Edith hade inte många vänner. Hela hennes liv var kantat av sorg. Jag skulle kunna berätta mer för dig om hennes liv men jag orkar inte tänka på det mer idag.

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hej Erina - har följt din blogg ett slag och även läst gamla inlägg, dvs från början. Så här tycker jag: du har en sann begåvning för att skriva som du måste ta tillvara på allvar. Jag har nu ingen aning om du arbetar som skribent el dyl (vilket egentligen inte spelar någon roll) men jag tar mig ändå friheten att tipsa om nedanstående kurs (Kvinnofolkhögskolan, kolla www.folkhogskola.nu)- Jag är skribent själv och har gått den för flera år sedan. Malin är en fenomenal textkritiker, lärde mig mycket av henne.
:Kvinnor skriver på Bohus-Malmön
Kurstid:23-28/7
Anmälan senast: 2007-03-31
Lokaliserad till: Bohus-Malmön, Bohuslän
För kvinnor som under en intensiv sommarvecka vill sätta skrivandet och samtal om skönlitterär text i centrum. Amatörer och nybörjare som ibland skriver "hemma" eller som gärna skulle vilja komma igång.

På denna skrivarkurs är förkunskaper varken krav eller hinder. Genom skrivövningar och samtal om deltagarnas texter diskuterar vi olika sätt att gestalta i skrift. På Kulturbrottet, en gammal bygdegård, bor vi enkelt och trevligt i dubbelrum med vandrarhemsstandard, lagar mat och håller ordning gemensamt.

Kurstid: 23-29/7
Anmälan senast: 31/3
Plats: Kulturbrottet, Bohus-Malmön
Handledare: Malin Backström. Författare
Antal deltagare: Max 14 kvinnor
Kostnad: 3000 inkl mat och logi

Hej från Eva

21 mars, 2007 09:30  
Blogger Viktorov said...

Erinas Böcker!? Är l'blog de chien död?

21 mars, 2007 11:24  
Anonymous Anonym said...

O tack snälla Eva! Jag skulle gärna gå en kurs, här skriver jag ju bara trams. Ska kolla upp kursen, den låter som en dröm. Tack för infon!

Vik ;A, hundarna måste dö. Hade inget mer stoff om hundar. Kanske kommer den tillbaka, kanske inte.

21 mars, 2007 12:08  

Skicka en kommentar

<< Home