söndag, september 02, 2007

eftersommar.

Elvis hittades livlös i sitt badrum på Graceland sensommaren 1977. När han lämnade byggnaden var han redan död.

Familjesidorna i DN är mina bästa sidor. Bröllop, födslar och död. Livet. Mest gillar jag att läsa minnesorden. Bröllop och födslar skiter jag i.

Häromdagen stod att läsa att Strindbergs yngsta dotter dött. Hon hette Anne-Marie och blev 105 år. Hennes mor var Harriet Bosse. Hennes och Augusts äktenskap var, som bekant, mycket kort. "Utan barnskrik kan jag inte arbeta" skrev Strindberg i ett brev till vännen Pehr Staaf. Strindberg levde aldrig kontinuerligt med något av sina barn. Såklart. För han var ju en lidande konstnär. Men kanske var ändå Anne-Marie hans älsklingsbarn. 1908 skriver han i ett brev till sin dotter: " Pappas skrivbord är ledset, längtar efter ostädning av den lilla handen, som där lärde de första bokstäverna, nycklarna till alla världens vetande o dårskap."
Han skrev även en fin dikt till Anne-Marie:

Sommardagar, ljumma vindar
blåa vågor, varmgul jord,
murgrön sig kring stugan lindar
hänger över dukat bord

Sommarafton, stillt i vinden,
ifrån bokars gröna ljus,
sol i ögat, sol på kinden...
hemåt till vårt murgrönshus...

Eftersommar, tyst i skogen,
fåglarna ej sjunger mer,
när som blomman först är mogen,
kommer frukten ner till Er.

Barn, mitt barn av soln och havet
förrn Du solens anlet såg,
i ditt sinne är begravet att din vagga var en våg.