lördag, augusti 25, 2007

write to me from naples


Vi såg en film, Anna och jag. Den var fin. The secret life of words hette den. Anna nickade till några gånger under filmen. Det brukar hon göra.

När Anna var ung läste hon filmvetenskap. Ibland begav hon sig ut på äventyrliga resor. En gång åkte hon båt till Sydamerika. Anna bor i samma kvarter i Vasastan som hon föddes i. När hon var barn gick hon på matinéer på kavartersbion varje söndag. En del söndagar såg hon flera filmer. Hennes mamma tyckte inte om att hon " rände på bio stup i kvarten". Det brydde sig inte Anna om.

Anna arbetade på Sveriges radio. Hon brukar berätta för mig om den tidens stora skådespelare. Det tycker jag om.

"Somnade du, Anna?" frågade jag när vi kom ut från Zita.
"Nä, det gjorde jag inte" sa Anna.
"Så bra då. Kom, så följer jag dig hem."