tisdag, februari 12, 2008

hon sa.

Kristina Lugn. Hon talte om döden, hon sa att det man sörjer när någon dör är sig själv, och den man var tillsammans med den personen. Hon sa att det finns två saker vilken idiot som helst klara att av att göra; att få en unge och att dö. Kristina sa så många saker. Hon talade om livet före livet och om livet efter döden.

Jag älskar henne, tänkte jag.

Jag har svårt att förlika mig med döden, jag kan inte acceptera dess varande som en del av livet. Jag vill inte försonas med den. Min religion är, som jag ser det, ett slags uppror mot döden, en revolt genom uppståndelsen och evigheten. Att inte dö fast man dör, att inget är förlorat trots att man förlorat allt.

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Kul att du är tillbaka! Jag älskar Landslide! Fleetwood Mac är bäst, men det känns som att vi diskuterat detta redan. Jag önskar att man kunde se dina glas någonstans. Jag är säker på att de är snygga.
Man får ta det goda med det onda i det här skitlivet. Och samla på kärlek. Störst av allt är kärleken.

Sen tror jag att Kristina är nåt på spåren när hon säger att man saknar sig själv, så är det nog, men det är ju långt ifrån hela sanningen. Såklart. Återigen, kärleken.

12 februari, 2008 22:21  
Anonymous Anonym said...

HEJ. Men hej. hej hej!

Har vi diskuterat fleetwood? I ett tidigare liv menar du, före födseln? Kristina är något på spåret även här.

Men Vic, det är inget skitliv, det är ett fint liv. Allt kommer att bli bra, det blir inte som tänkte och inte helt som man ville, men ändå blir det fint. Tro mig.

Och kärleken. Vad kan jag säga? Den finns, den finns inte, den dör men går inte över. Det är ju det som också är fint, att den finns kvar fast människan inte finns. Jag tror Kristina håller med oss här, exempelvis slutade hon inte älska Allan Edwall när dog. Inte jag heller.

Chin up young person!

12 februari, 2008 22:44  
Anonymous Anonym said...

Vill du köpa mitt glas? Det är prickar på och kostar endast fem kronor. Det finns andra glas också, alla har olika motiv i servisen. Jag kan skicka det i ett vadderat kuvert, och sen kanske du kan tejpa ihop skärvorna son en symbol för allas vår trasighet.
Vad ska servisen heta tycker du? Röven eller? Servisen Röven.

12 februari, 2008 22:49  
Anonymous Anonym said...

Haha! Tja, Röven eller Rojden. Jag vet inte. Fleetwooddiskussionen kanske har tagit plats i ett annat liv eller på ett annat plan. Vi vet var vi har varandra där tror jag. Nu ska jag sova och hålla ihop skiten. Vi hörs. Kanske köper jag ett glas eller två.

12 februari, 2008 23:31  

Skicka en kommentar

<< Home