tisdag, januari 01, 2008

ninaninanananna

I en bok jag läser nu står följande:
Ja, det är sommaren 1986 och jag har inget särskilt annat för mig än att skriva i min svarta anteckningsbok, och det är ord som inte kommer leda mig någonstans; på något sätt är jag misslyckad, en fattig dagboksskrivande flicka i en stad som ännu inte är min.
-O gode gud, det är jag, den flickan är jag. Jag har varit en fattig dagboksskrivande flicka sedan den dag jag lämnade min faders hus. Och vidare: Jag tänkte mig livet som en gåta, ett äventyr, ett drama med tydlig intrig. Jag har alltid haft svårt att acceptera tanken på att mina infall kan vara resultatet av en hyperaktiv föreställningsförmåga.
-Jag också! Och detta i en bok jag råkade läsa av misstag, i en genre jag avskyr, så konstigt alltså - hyperaktiv föreställningsförmåga - that´s me. Det är det bästa med att läsa, man hittar sig, hittar länder, världar, förstår samband, orsak och verkan. Förstår allt.

10 Comments:

Blogger Gustaf said...

Vilken bok?

02 januari, 2008 09:30  
Anonymous Anonym said...

Det kan kanske vara svårt att veta om författare som bara hunnit skriva en eller två böcker och dessa handlar om sådant de upplevt och kan relatera till är känslomässigt begränsade. Nästa bok kanske blir något helt annat, typ science fiction eller nåt, som Doris Lessing, och då...
Läste förresten alldeles nyss en bok av Karin Stensdotter som säkert handlade mest om sådant hon kan relatera till. Den var bra och handlade bl a om en kiosk.

05 januari, 2008 16:44  
Blogger E1 said...

Nästa vecka går bokpremien iväg till sin adressat. Återstår således stipendiet - eftersom Seven i Götgatsbacken inte var tillfyllest har nu en annan i Sällskapet föreslagit hotell Malmen, där han har känningar. Låt mig veta om fr (svenska för ms) tycker detta kan passa bättre. Praktiskt, för då behövs ingen mask alls utan du kan raska dit inkognito, vadmal or no vadmal.

10 januari, 2008 17:22  
Anonymous Anonym said...

Jag tycker stipendiet verkar väldigt spännande och gåtfullt, inte minst själva överlämnandet. Jag ska mejla dig, you wait.

Gustaf; Jag mejlar namnet på boken om du lovar att inte läsa den.

Filosofen; Du är så filsosofisk. Nu tog jag bort det sista för jag orkar inte förklara hur jag menar. Men strip-lit alltså - hatart.

11 januari, 2008 10:55  
Blogger E1 said...

Tja, en smula enigmatiskt är det men Sällskapets slöjinhöljda image får inte förflackas. Du får tänka dig Paul Auster eller någon annan slags mystisk författare. Gillart som du brukar säga.

11 januari, 2008 16:38  
Anonymous Anonym said...

Hello. This post is likeable, and your blog is very interesting, congratulations :-). I will add in my blogroll =). If possible gives a last there on my site, it is about the CresceNet, I hope you enjoy. The address is http://www.provedorcrescenet.com . A hug.

15 januari, 2008 16:52  
Blogger E1 said...

Har du lagt av skrivandet ? Tiden går och inga vackra texter hamnar här. Tyvärr. Och stipendiet svävar likt ett torrt löv i ovisshet. Bokpremien, däremot, är levererad trots hinder som iskanor och glopp.

23 januari, 2008 15:35  
Anonymous Anonym said...

"Förväntans glädje är den enda sanna glädjen", sa redan Kirkegaard. Och apropå förväntningar och förändring:
På göteborgska blir Eliza Dolittles "spanska reev som reeev en annan reev" till konstaterandet att "all nedebööörd föstöörde kössbärssköörden". Bara så du vet, om du vill.

25 januari, 2008 10:54  
Anonymous Anonym said...

Vart är du Erina? Vi saknar dina vackra ord.
/Sven

25 januari, 2008 20:10  
Anonymous Anonym said...

Jag är här. Jag finns fast jag inte syns, precis som änglarna.

25 januari, 2008 22:05  

Skicka en kommentar

<< Home