söndag, juni 12, 2005

Born and raised in Habo city

Jag har bott vid en landsväg i hela mitt liv och sett människor komma och gå. Är hemma hos mina föräldrar över helgen och konstigt nog vaknade jag upp med denna Edvard Perssonsång på läpparna. Och glad. Jag upprepar: Jag vaknade GLAD och sjöng en sång. Detta har inte hänt sedan tidigt 80-tal då jag blott var ett oskyldigt flickebarn som mötte var dag med ett leende. Det måste vara något med Haboluften.

Något ligger i luften i Habo. Eller så är det Habo som är i hetluften. Det känns som om invånarna i det sömniga lilla samhället börjar vakna till liv, resa sig som en man och upptäcka att det finns en värld där utanför, en värld som väntar på oss och som välkomnar oss med öppna armar. Nu är det slut med att sitta och vänta på 304:an in till stan, nu är det vi som kör bussen. (Bildligt talat alltså, jag hoppas verkligen inte att Jerran & Limpan eller någon annan av mina gamla klasskamrater kör den bussträckan. Limpan gifte sig visst med en tysk sa mamma, så det är väl af widersen med honom. Willcommen bei uns ska jag säga om jag ser honom på HaboIca, det är ju trevligt om man talar med tyskar på tyskars vis. Själv läste jag franska vilket nog framgår av stavningen)

Belägg för att Habo är hett: 1) Vår man i fotbollslandslaget Erik Edman. En back man alltid kan lita på. Han hade ju lite otur med skador last season men nu tror jag han är kry igen och spelar för fullt i Everton. Vi är särskilt glada och stolta att Erik behållt sin enormt breda habodialekt. The one and only dialect in the world man tycker är urful och på samma gång blir helt varm av att höra.

2) Katarina Hurtig programledare för Kungligt på kanal 5 och f.d. reporter på Svensk Damtidning och kungafamiljsexpert. Numera är hon gift med nån Olof af Snorre-aktig snubbe som äger Lisa-på torget-på udden- restaurangerna har jag läst i Stureplan där hon även förekommer i diverse vimmelreportage. Katarina är tjusig men för oss kommer hon alltid vara samma gamla Katta från Ängsstigen i Habo. (förlåt att vi var dumma mot dig i lekis, jag minns att du grät varje dag för att du used to be a geek, men look at you now! The Ricki Lake show ringer imorgon, jag ställer också upp för efter det var jag snäll mot alla, jag var ung och dum då Kattis have mercy)

3) Denise Rudberg, Sveriges litterära hopp för finkulturen, har skrivit en ny och säkert helt underbar roman som delvis utspelar sig i, ja just det, Habo. Huvudpersonen Jenny jobbar på bank i Habo city ( ja, det finns två stycken, helt rätt Denise) och är lite trött på sin kille så hon drar till Stockholm där ett virvarr av intriger tar fart. Story of my life. Var fick Denise Habo ifrån undrar jag, känner hon Katta? Eller Erik? Troligtvis är det ren fingertoppskänsla från Denises håll. Jag menar, hon är ju trots allt vår generations främsta skildrare av sin samtid.

Hoboes, kom ihåg det här: You can take the girl away from Habo but you can never take Habo out of the girl.

1 Comments:

Blogger K&S said...

Ursäkta. Det finns bara ETT lag i Premier League som Erik Edman spelar i. Det är Tottenham. Ett klassiskt lag med fina anor.

13 juni, 2005 23:01  

Skicka en kommentar

<< Home