tisdag, juni 14, 2005

CV och sanningen

Är det inte roligt hur små vita lögner har en tendens att dansa in i texten när människor skriver sina CV. Av alla lögner är nog denna den minst förargliga, att försöka framstå som lite bättre än vad man egentligen är.Läste min kompis Marits jobbansökan för ett par år sedan och satte saften i vrångstrupen när jag kom till: "På fritiden gillar jag att spela tennis och att segla." Eh..va? Vilket jobb det gällde vet jag inte men medan arbetsgivaren läste om hennes småborgliga fritidsintressen var Marit fullt upptagen med att reclaima streets på Söder. Typ.

I teorin skriver man: Jag är en glad och pigg tjej i min bästa ålder som inte är rädd för att hugga i och som arbetar bäst under press. Jag älskar att ha många bollar i luften samtidigt och spenderar gärna ett par extra timmar på kontoret. Min drivkraft är att få se resultat av mitt arbete, jag är mycket målinriktad och fokuserad på min uppgift. På fritiden, den lilla jag har, är jag instruktör på Friskis, ordförande i Rädda Barnen, Stadsmissionen samt IOGT-NTO.Min vänner kallar mig workoholic, men jag vet inte jag. Är nog mest en himla glad och positiv tjej som älskar att jobba helt enkelt. P.S. Planerar inte för barn. Jag hatar dem och vill aldrig vara föräldraledig.

I praktiken: Hej, jag är en lat och slö tjej som söker ett enkelt jobb med hög status och lättförtjänta pengar. Jag tycker inte om att ha några bollar i luften, möjligen en och den ska vara en liten en, för jag får ont i magen av stress och kan inte sova annars. På fritiden tycker jag om att kolla på tv, läsa tidningar och äta godis. Allra mest tycker jag om att sova för jag en väldigt trött person. Det viktigaste med ett jobb tycker jag är arbetskamraterna och luncherna. Varje dag funderar jag på hur många barn man behöver föda under ett liv för att helt slippa förvärvsarbete. Jag hoppas på ett möte där jag kan få presentera mig själv lite närmare. Ring i god tid så jag hinner låna ihop kläder till intervjun och tvätta håret, går på soc nu så det är lite tajt. Vi ses!