fredag, juni 03, 2005

Nio steg till en bättre hjärna

Världsledande forskare tipsar i gårdagens och dagens Expressen om nio steg till en bättre hjärna.

1 Smarta läkemedel (knark?)
2 Bönor till lunch & ägg till frukost ( I sommar blir jag smart när jag köper ägg av Niklas Lernberger varje morgon, bönorna skippar jag pga gaserna)
3 Musiklektioner ( Jag fick en gitarr när jag fyllde 25, sex år senare kan jag bara spela Lilla snigel och Heja Blåvitt)
4 Mental träning ( När jag jobbade på psykhem kom jag sist i minigolftävlingen mot patienterna)
5 Rainman-minne ( Jag såg filmen och jag har redan Alzheimers nästa tack)
6 Sömn ( Det enda kriterie jag uppfyller. Sover gärna 10 h per natt, helst mer men guess what hjärnforskare? Det gör mig inte smart, bara ännu tröttare)
7 Promenader ( Ibland går jag på stan i obekväma skor)
8 Kaffe ( cola, tack)
9 SuDoku, japanskt pussel ( eh..va? Men säg var jag kan köpa det så gör jag det)

En gång sa P till mig att han läst i Illustrerad vetenskap om en baby som kunde gå direkt efter födseln. Jag bara; "Va, vilken grej!" Just när jag sagt det fattade jag ju att det var lur och jag sa:
" Gick han hem direkt då eller?"
"Nä, svarade P, han visste ju inte var han bodde."

Den typen av kvasiintellektuella diskussioner för vi hemma hos oss.

1 Comments:

Blogger Gustaf said...

Erina!
Virtanen har snott din idé. Han måste läst din sida.
(Önskar jag kunde fixa en länk till ordet sida, men det kan jag inte så någon får lära mig! Här kommer den istället! http://www.aftonbladet.se/blogg/virtanen/020605180254_stinkarkrogar__rktankar.html)

03 juni, 2005 17:57  

Skicka en kommentar

<< Home