tisdag, september 26, 2006

I väntan på juletid


Men åh vad jag är jättesur på vädret idag. Sol. 25 grader. Annat var det igår. Gråkallt! Mörkt vid klockan sex! Jag frös, och inte bara på överkrollen utan även i brallorna. Loved it. Det var värsta julstämningen vid torget också. Jag bara väntade på att kyrkan skulle börja plinga julsånger men det gjorde den inte. Hemma kollade jag lite förstrött i lådan med juldekorationer och lyssnade på Bing för att komma i stämning.

När ska den här evighetsommarn ta slut egentlisch, jag är så fed up. Gröna stövlar med ludd i idag, skitvarmt för tossingarna. Jag gör mitt bästa för att påskynda julen, det borde du också göra. Och jag har tänt ett juleljus brevid datorn, den minner mig om den tid som snart komma skall. Må det bli en tid av fred i vår värld, en tid då vi alla värnar om varann. När jag skriver detta märker jag att luciaverserna är väldigt lika de klyschor som beautyqueens brukar säga på tävlingar. Kanske ett helt naturligt samband när man tänker efter. Säkert är det ju så att den som fick vara lucia var skolans snyggaste tjej och sen "skickade hennes farmor in bilder till Året Runt" och hon ställde upp i fröken Sverige för att hon tyckte " det var en kul grej". Sen, när hon öppnade munnen på Miss Worldtävlingen, kom det liksom bara en massa omgjorda luciaverser. I den här exempelvis, behöver hon bara byta ut advent:

Tänk så ödsligt och kallt det kan bli överallt
där små solstrålar inte får lysa.
Man blir sittande still, liksom stelnar man till
för varandra, och huttrande frysa.

Men så kommer en dag, helt unik i sitt slag,
med ett ljus som från hjärtat är tänt.
Som ger värme och frid till en kallsinnad tid
och nytt hopp till en värld i advent


Förslagsvis kan hon byta advent mot " en värld som för krig mot terrorn" På engelska det slagfärdiga " war against terror". Då tror jag hon vinner, ty på detta sätt har hon fångat både julens och skönhetsmissarnas fredsbudskap och samtidigt visat att hon är up to date genom att nämna terrorn. Donald Trump, som ju säkert är domare, kommer direkt ge henne tiaran, spiran och nyckeln till sitt hotellrum. Och att få den min vän, är all världens luciors och skönhetsmissars juledröm.

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Du var skolans snyggaste tjej! Lucia på centalskolan 1990. Dessutom var din syrra hela Habos Lucia. Hennes fotografi satt i fönstret på Irmas tobak och systern log bländande inför hela kommunen "som smakar mer , men kostar mindre". Ni har det i blodet du och din syrra. Ni är riktiga beuty queens.

27 september, 2006 22:00  
Anonymous Anonym said...

Lägg av med ditt flatter. Du är bara sällskapssjuk.

30 september, 2006 15:52  

Skicka en kommentar

<< Home