tisdag, april 10, 2007

April och tystnad

Jan Eliasson åkte tunnelbana idag! Han är en man av folket! Älskar snygga män av folket! Carl Bildt åker aldrig t-bana. Men så är han ju inte en man av folket. Inte är han snygg heller.

En överordnad har ställt in ett nytt skrivbord på mitt rum. För att vara snäll/av konflikträdsla låter jag det stå kvar.

Måste gå hem och ta hand om mig själv nu. Bara rå om mig. Ge mig mat och godis, dikt och film. Tänka på Tomas Tranströmer.
Lever han? Varför vet jag inte det? Härom sommaren satt jag på melanders fisk med min kusindotter Viktoria (som är äldre än jag). Hon bara; "Vi ska inte till Runmarö i sommar, fru Tranströmer mår inte riktigt bra." Det tyckte jag var ett smått sensationellt uttalande. För att inte verka bonnig och intellektuellt underlägsen sa jag bara; " Så synd" helt svalt och lät det hela bero, hänga i luften som en dimma medan jag kände hur avståndet mellan oss blev milsvitt.