lördag, april 28, 2007

jod.

Äter saftig prinsesstårta och dricker oboj till middag. Det är naturligtvis mycket gott. Är dock lite orolig att jag får i mig för lite jod. Det är inte mycket jod i tårta. Detta har jag läst om jod:
"Jod är ett livsviktigt grundämne som ingår i de ämnesomsättningshormoner (tyroxin och trijodotyronin) som bildas i sköldkörteln och bl a stimulerar förbränning och bildande av proteiner.Hormonerna tyroxin och trijodotyronin stimulerar bl.a. kroppens tillväxt och utveckling. Brist på sköldkörtelhormon under den tidiga barndomen hämmar den mentala och fysiska tillväxten och resulterar i dvärgväxt."
OMG, detta måste ha hänt. Citat ur citatet: "Brist på sköldkörtelhormon under den tidiga barndomen hämmar den mentala och fysiska tillväxten" Ono, är ju inte dvärg, är medellängd enligt ny standard, men ändå, allt har en förklaring.

Nåväl. Skrev endast om jod för jag inte hade nåt att skriva. Om du vill kan du tala om jod om det blir pinsamt tyst med nån nångång. Inledningsvis; "Du, har tänkt lite på det här med jod.. untsåweiter. O. Ångrar nu att jag inte är språkbegåvad. Att jag inte vet vad "och så vidare" heter på tyska. Jag skriver ångrar, min övertygelse är att man kan öva upp sitt språkliga sinne. Tyska språket lämpar sig bra för att slänga in lite här och där. Men ändå, känns väldigt unsexy att gå kvällskurs i tyska liksom. Man får inga rika gubbar på det. Kanske tyska gubbar? Men vill man ha dom? Nä. Vill gå kurs i cello, det får man garanterat skitmånga gubbar på, jag tror det vibrerar i allas braller när dom hör cello.

Mår illa nu. Hade jag ätit något mera jodrikt, fisk eller kanske bara en portion berikat salt, hade jag garanterat mått finfint och dessutom haft en uppåtgående mental tillväxtkurva.

Auf wiedersehen goodbye bambinos & Happy Valborg alles!

12 Comments:

Anonymous Anonym said...

Harpa, erina, harpa är oslagbart!

28 april, 2007 16:27  
Anonymous Anonym said...

Men jag ÄR ju en gammal harpa! Är jag oslagbar?

28 april, 2007 16:30  
Blogger Viktorov said...

Guten abend.

Jag tycker att du ska börja i en tysk kvällskurz. Jag har också varit besatt av jod ett tag. En av mammas kompisar gav mig diagnosen struma en gång. Då gick jag lös totalt. Ibland brukar jag äta salt bara därför. Men för mycket salt är ju inte heller bra. Högt blodtryck och så.
Jag fullkomligt bara "JA" när jag såg illustrationen till texten. Älskar att personen håller sin hand över sin inre sköldkörtel. Struma. Du vet att man får utåtstående ögon också va?

Och ja, harpa skulle också fungera. Men det är en annan historia. Det är väldigt intressant och spännande. Du skulle ha sett hon som spelade harpa i Brahms requeim på Norrlandsoperan. Får säkert sjukt mycket gubbar.

28 april, 2007 20:19  
Anonymous Anonym said...

Guten tag ?, ja utstående ögon visste jag, det hände ju med en i bröderna Marx exempelvis.

Ok, får la hyra en harpa dårå även om det tar mig emot. Det är lite panflöjt och Dana Dragomir över harpa kan jag tycka. Cello, on the other hand, är trés sexy. Saxofon var det hetaste instrumentet på nittitalaet, men jag gilla´t aldrig. För jag har smak.

29 april, 2007 16:35  
Blogger Viktorov said...

Harpan är ju contextbound som fasen. Svarta kläder, fin frisyr och frånvarande, intellektuell blick i utkanten av en symfoniorkester, du är långt ifrån Dana Dragomir. Men jag förstår helt klart kopplingen. Det kan bli väldigt fel. Cello är kanske säkrare. Det går inte att misslyckas. Mjuk och fin är hon ju också, cellon.

29 april, 2007 18:55  
Blogger någon said...

Und so weiter, du är ju för fasen visst språkbegåvad. Önskar att du skriver roman någon gång.

Jag är f.ö. MYCKET nöjd med min tyska gubbe. Och apropå det - kommer inte ihåg om jag har meddelat dig att min blogg är låst och att man måste mejla mig på förnamn förnamn.efternamn@bredband.net om man vill få lösenord. Men kanske har jag redan gjort det, är lite förvirrad (tysken kan mycket om viner, vilket ökar förtäringen, vilket ökar förvirringen...).

29 april, 2007 22:11  
Anonymous Anonym said...

och oj, jag trodde man var tvungen att använda googleidentitet, men det var man ju inte. (om du inte fattade vem jag var.)

29 april, 2007 22:12  
Anonymous Anonym said...

Oh Jo, har du en tysk! Det är ju jätteroligt, då kan ni viska tyska ord till varann i kärleksstunder. Det är inte många som vet, men tyska är kjaelighedens språk.

02 maj, 2007 11:16  
Blogger Kaospatrullen said...

Du förstår: jag är född utan sköldkörtel. Man är ju således både mentalt och fysiskt efterbliven. Men det går framåt med forskningen.

02 maj, 2007 15:23  
Anonymous Anonym said...

VA?! Är du, har ju alltid undrat vad det var när du beskriver dina mediciner och så.
Men, hur MÅR du?

04 maj, 2007 18:51  
Blogger Kaospatrullen said...

Sanningen att säga, kära Erina, är jag för tillfället lite trött, så jag tror att jag äter lite för lite medicin, men ibland överdoserar jag och då händer inget särskilt, varför jag ofta misstänker att jag matas med placebo. Sakna sköldkörtel är ett oväntat och originellt partytrick, jag rekommenderar det, trots att det vore lögn får du gärna låna det, jag kan tipsa om detaljer som gör din historia trovärdig.

06 maj, 2007 19:31  
Anonymous Anonym said...

Jag blir orolig. Måste kolla upp vad det innebär, måste tala med en läkare jag känner. Men, men. MAn kan sakna allt möjligt i kroppen. Du saknar sköldis, jag saknar hjärta. Det min vän, kan ingen placebo i världen förbättra.

10 maj, 2007 18:26  

Skicka en kommentar

<< Home