fredag, maj 16, 2008

daisy my love.

Min cykel Daisy har varit spårlöst försvunnen en tid. En halv höst och en hel vår närmare bestämt. Med en vag aning om att jag ställt henne på någons innergård gav jag mig ut för att leta. I tre stadsdelar letade jag. Jag var tvungen att ringa ett styck förnedrande telefonsamtal samt göra ett styck tidsödande hembesök jag inte kände för.

Då Daisy är en påfallande stilig gammal dam befarade jag att någon fört bort henne. Godtrogen och tillgiven som hon är följer hon vilken främling som helst. Hon är från landet och har aldrig riktigt lärt sig storstadscyklarnas ständiga vaksamhet. Visserligen har hon ett baklyse men hon ser illa med det, märker inte om någon smyger sig på.

Där stod hon nu. Ensam på en innergård på Nybrogatan. Röd och stolt, vackrare än någonsin. Åh. Här är du, viskade jag och smekte hennes ram. Här är jag. Vi två.

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

åh. du hittade henne. jag gråter nu. det var det vackraste. jag lever i den fåfänga tron att madame blå aldrig kommer bli bortlurad. men hon är också storstadstjej. och dansk.

/klehn

20 maj, 2008 19:46  
Anonymous Anonym said...

Du skriver så fint. Man kan tro att din farfar var Werner Aspenström:

"Här går vi nu.
Den som har de vita gummistövlarna
är du.
Den som har de svarta gummistövlarna
är jag.
Och regnet som faller över oss båda
är regnet."

/Filosofen

21 maj, 2008 16:42  
Anonymous Anonym said...

så fint.
tack
/e.

22 maj, 2008 11:59  

Skicka en kommentar

<< Home