onsdag, april 16, 2008

sweet pope.

Han klär sig härligt, liksom avslappnat, söte påven. Känner han för röd hatt sätter han på sig röd hatt. Inga konstigheter.

Det finns några saker jag skulle vilja tala med påven om. De stigande matpriserna till exempel. De oroar mig. Fattiga kan inte köpa mat och rika kan inte ge mat till fattiga i samma utsträckning som tidigare. Jag vet inte vad det beror på riktigt. Har det något med högre levnadsstandard, globalt sett, att göra? Kanske vet påven. Kanske inte.

Allafall söte påven, så har jag bestämt mig för att sluta äta lunch ute och börja ha med mig mat. Jag borde ge bort stålars istället för att äta upp dem.

Dagens bikt: Jag har svårt att lita på vår finansminister, Anders Borg. Har blivit sviken så många gånger förr. Av Bo Ringholm. Och Pär Nuder. Han fick mig att tappa all tillit till män. Den har inte kommit tillbaka.


Påvens faktaruta:
Orsaken till de höga matpriserna är en kombination av folkökning, prioritering av bränsle framför mat och efterfrågan från en växande medelklass.