torsdag, april 10, 2008

melankolisk väderleksrapport.

Vi satt på den gröna bänken vid kanalen. Himlen som vanligt svagt ljusgrå, med små strimmor av ljus. Längre bort, vid Karlbergs slott, såg jag två stora moln. Orosmoln. Ett var helt mörkt och hade formen av en kontinent ( afrika?). Det andra var något ljusare, men inte mindre olycksbådande. Molnen närmade sig helt snabbt, men drog sedan bort, passerade över våra huvuden utan att vi märkte det.

Men så litet senare, när det mörknat och jag gick ensam till t-banan, var det som om de kom tillbaka. Moln av oro. Som om de ångrat sig och beslutat sig för att återvända till staden igen. Snöblandat regn innanför tunn kavaj, vått hår som droppade ned i ansikte, eyeliner som föll från ögonlock över kinder.

Dumma flicka, som trodde det var vår. Som trodde att det någonsin. Skulle kunna bli.

6 Comments:

Anonymous Anonym said...

Fint! Kram till dej gamla tjej!

/S.E.

10 april, 2008 19:01  
Blogger joel klehn said...

finfint. inget mer SMHI för min del, för få bottnar i deras rapporter.

k

10 april, 2008 20:12  
Anonymous Anonym said...

oh well, vem behöver väderleksrapporter när himlen är blå? inte du.

signaturen S.E. - känner vi varann? säg, är du min gamla bank?

10 april, 2008 20:35  
Blogger joel klehn said...

jo, nog vill man veta när olyckskorparna sammankallar orosmolnen pånytt. det gör de alltid. eller inte, jag vet inte.

/blå

10 april, 2008 21:51  
Anonymous Anonym said...

Också förbannat less på dessa förhoppningar om vår som aldrig infrias. Vilket lågtryck man har hamnat i. Jag bor kvar i samma tvåa.

11 april, 2008 02:58  
Anonymous Anonym said...

Men killar, idag är det sol! Då snackar vi inte metaforer utan SMHI. Ibland är det riktiga vädret så mycket bättre än det inre vädret, fast oftast inte.

kram elida

11 april, 2008 10:25  

Skicka en kommentar

<< Home