tisdag, april 08, 2008

farmorsresan.

Det finns tre saker min farmor tycker om. Bingo, Baileys och shopping. Hon älskar shopping, det finns ingen gång hon lever upp som när hon shoppar. Så vi tog färdtjänst till närmsta galleria och köpte tusen saker, jag köpte guldskor och farmor köpte en rosa chiffongtop med puffärm. När vi kom hem tog vi en svängom i våra nya kläder. Farmor såg ut som en liten ballerina i sin nya blus. En farmorsballerina.

Jag målade farmors naglar i rosa pärlemor. Jag hade andra färger med mig, rött och orange och vitt, men farmor föredrog rosa pärlemor.

Farmor berättade om när hennes första man dog, hon var bara tjugofem då. På den tiden var det kutym att man var svartklädd i ett helt år efter dödsfallet, man var tvungen att ha slöja också, under sorgeåret. Farmor avskyr svart. Hon bär aldrig svarta kläder. Det första hon gjorde när sorgeåret var över var att köpa sig en blommig klänning. Det var vår då.

Jag plockade tussilago åt farmor som jag satte i en äggkopp som en annan barnunge. Farmor envisades med att kalla mig Lilla hela tiden, fastän jag är så här stor nu gör hon det.

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Lilla framor! Så sött.

08 april, 2008 17:39  
Anonymous Anonym said...

farmor menarja

08 april, 2008 17:39  
Anonymous Anonym said...

vill ha sorgflor vid nästa begravning. sorgflor för män. så Jean Paul Gaultier.
/Maradona

09 april, 2008 13:00  

Skicka en kommentar

<< Home