fredag, april 11, 2008

fine and dandy.

Jag försöker vara en dam. Jag försöker klä mig som en dam, gå som en dam, äta som en dam. Allt för att anpassa mig. Efter samhället, åldern, det andra könet och vad vet jag.
En riktig dam har beige trenchcoat, tänkte jag och köpte mig en beige kappa. Är så ful i beige att alla klockor i hela staden stannar. Byggarbetare blir till saltstoder. Barn ramlar av sina cyklar. Kanske tycker du att jag tillmäter mig själv och min rock alltför stor betydelse nu? Well, allt jag vet är att tiden står still från det att jag tar på mig den beige kappan till dess att jag tar av den. Ändå har jag den.

En gång hittade jag den klassiska Burberry trenchen på Myrorna. Den kostade 150 kr. Jag köpte den inte. Det var på den tiden det kändes fräscht att handla sina kläder på Solo, nuförtin känns ju Solo ungefär lika fräscht som Odd Molly, men ja du fattar. Jag förstod inte bättre. Jag hoppas jag kan få förlåtelse för detta en dag. Och ännu viktigare - att jag kan förlåta mig själv.

Jag har gjort en marknadsundersökning i det tysta om vilka kläder män föredrar på kvinnor. Åtta av tio har till min förvåning då beskrivit den stil jag kallar jurist/bankpersonalstilen. Rosa skjorta, svart byxa typ. Jag HATAR den stilen. Seriöst, jag gör det. Man har gärna ett kort pärlhalsband till en sådan outfit också. Med äkta pärlor. Jag har också haft ett sånt på ett bröllop en gång, men kom igen, det var på skoj.

Flickorna och jag har analyserat resultatet av undersökningen. Essi trodde det hade med den fina flickan att göra, att man signalerar någon sorts oskuldsfullhet, Cari trodde det hade med status att göra, jag tror det mest det handlar om okunnighet. Detta är kläder som är lätta att förstå sig på, här är en byxa och en skjorta liksom, det är så män själva klätt sig i alla tider.

Oh well. Jag må vara dam men den sortens dam kommer jag då aldrig att bli. Tack jesus.