torsdag, juli 07, 2005

Inatt jag drömde

någonting jag aldrig drömt förut. Jag drömde att jag blev sliten i bitar av en isbjörn. Blodet bara forsade och min svåger hivade upp mig på axeln och sprang till ett sjukhus. Men det var försent. Jag började hallucinera att jag gick på ett vetefält som Russel gör i Gladiator. Livet höll på att rinna ur mig.
Efter att jag kolat piggnade jag till och gick på bröllop. Min systers bästa vän Lotta gifte sig för tredje gången och hade en klänning med svart bakstycke och vitt tyg framtill som ett statement att hon lämnade alla sorger bakom sig.
När vi kom ut ur kyrkan var isbjörnen ute efter mig igen. Den här gången hade han tagit med sig några polare för att plocka mig. Sen blev det bara svart.

Värmen om nätterna gör att jag sover oroligt och drömmer jobbiga saker. Under en stor del av mitt liv har jag haft återkommande mardrömmar om isjörnar. Isbjörnar och Horace Engdahl. Drömmarna om Horace började efter en intervju jag läst med honom i Situation Stockholm där han uttryckte sin avsky för svaga människor. Han klargjorde för sin elitistiska människosyn genom att utförligt beskriva sin ovilja att umgås med människor som inte stimulerade honom intellektuellt. Är Horace en riktig människa?
Jag är inte säker för jag har bara mött honom som mörkrets budbärare i mina drömmar.

" Det värsta jag vet är när brudar ska berätta om sina drömmar hela tiden och tror att man tycker det är gulligt. Jag avskyr den grejen" sa min arbetskamrat André en gång. Jag sa nada resten av dagen.
P tycker att det är det tråkigaste som finns när jag vill att vi ska berätta våra drömmar varje morgon. Han sätter på sin Ipod och låtsas lyssna medan jag berättar de mest häpnadsväckande nattliga utflykter jag gjort.

André och jag jobbade på samma byrå, han hade en lite äldre tjej som var helt obcest av honom och därmed sjukligt svartsjuk. En gång när jag var hemma hos honom och kollade på tv hörde vi nycklarna rassla till i låset. Panik i Andés ögon: - Ut genom bakgårdsdörren, fort! - Skämtar du eller? sa jag medan han liksom puttade ut mig. Jag fattade ingenting och dessutom låg ju min väska kvar inne så jag plingade på dörren igen. En skärrad André öppnade: JASÅ, DET ÄR DU. SÅ BRA DÅ FÖR JAG TOG MED MIG DIN VÄSKA FRÅN JOBBET SOM DU GLÖMDE DÄR, gapade han jättehögt och helt övertydligt och gav mig väskan. Jag stod som ett frågetecken när dörren stängdes. Det kändes som jag deltog i en fars där André var Ulf Brunnberg och jag Inga Gill.

Nästa dag målade han upp en bild av sin tjej som rena rama kaninkokerskan (Glenn Close i Fatal attraction) och förklarade att han var rädd att hon skulle ställa till en scen om hon hade sett mig där. Vilken wacko brud.
Det konstigaste av allt är att han gifte sig med henne, flyttade hem till La France och gav henne babyboy. Snacka om mardröm.

9 Comments:

Anonymous Anonym said...

Håller med andres, det är skittrist med tjejer & drömmar.

07 juli, 2005 12:57  
Anonymous Anonym said...

Amen du, tänk såhär; är du utan både tjejer och drömmar blir nog livet rätt trist ändå.

07 juli, 2005 14:03  
Anonymous Anonym said...

Är du lik Inga Gill lr?

07 juli, 2005 14:52  
Anonymous Anonym said...

Oh my God, det är Steve från Beverly Hills 90210!

Roligt att du nämner det Steve, jag, Inga Gill och Thomas Brolin är nämligen lika som bär.
Är inte Inga död btw? Det skulle säkert K & S kunna svara på, de vet allt.

07 juli, 2005 15:23  
Blogger K&S said...

Inga Gill dog år 2000. Vi tänkte först bli förolämpade för att vår kunskap utnyttjas till sådana enkla saker som att berätta vilka som lever eller ej. Om du missat det så är t.ex. Totta Näslund död. Och Monica Zetterlund.
Men sen kom vi på att vi gillar folk som bjuder på sig själva och kan bjuda på ett skratt på sin egen bekostnad. Lik Inga Gill och Brolle? Yeah right!

07 juli, 2005 19:29  
Anonymous Anonym said...

Ha ha vad var det jag sa? Long live the king and his queen!

God rest Ingas soul. Tur att hennes dotter My Holmsten är alive and kicking, för det är hon väl your royal highnesses?

07 juli, 2005 20:12  
Blogger K&S said...

Absolut. Men henne vet vi inte mycket om. Vi minns dock att hon var med i SVT-serien "Snoken". Det var tider det.
Ha en mycket varm och härlig semester. Ha lap-topen nära så vi kan ta del av den nu när vår semester snart är slut!

Konungsliga kramar/ Kaiser

07 juli, 2005 22:46  
Blogger Belle said...

Min sambo har smugit med kvinnliga kompisar i tre års tid. Klart man får spel av oärlighet och smygande. Hur ska man veta om de bara är kompisar om han måste smyga med dem liksom.

Härlig blogg för övrigt, lägger genast in dig bland mina länkar.

15 augusti, 2005 23:48  
Anonymous Anonym said...

Well, kompisar smyger man ju vanligtvis inte. Han kanske fått uppfattningen att du inte tycker det är okej med female friends och därför tror att det är bättre om du inget vet. In reality är det ju just DET agerandet som gör att man blir misstänksam.
Jag och André var bara kollegor, jag tyckte han var rätt tråkig men hjälpte honom att shoppa ibland.

16 augusti, 2005 17:43  

Skicka en kommentar

<< Home