måndag, juni 27, 2005

Foppa & Ankan kommer aldrig bli crazy in love

På midsommarafton uppstod en diskussion om hurvida Annika Sörenstam och Peter Forsberg skulle kunna bli tillsammans. Jag hörde några prata om golf som jag ju är helt ointresserad av men jag ville ändå vara med så jag sa: - Hörde att Foppa var och kollade på Annika nu när hon spelade i Denver, vad tror ni om det, skulle inte det kunna var något? Hon har ju precis skilt sig. Tror inte det du, fick jag till svar. Varför inte då, frågade jag, de skulle väl passa jättebra ihop. Alldagliga utseenden, tråkiga personalities och sportintresserade - en perfect match.
Killarna bara skrattade på ett hånfullt sätt. Jag såg oförstående på dem.
Du, för det första är han en hockeykille, fattar du, han kan välja från ett smörgåsbord av tjejer, jag har ju sett honom ute, självklart tar han inte en ful då.
Men han är ju själv ingen skönhet, han har ju skepparkrans, invände jag.
Du gumman, det funkar inte så.

Nähä.

Hur funkar det då?

Det ska jag berätta. Brita Zilg, redaktör för den framlidna och underbara tidningen Darling skrev en så otroligt bra sak en gång. Hon menade att det finns ett poängsystem som man väljer partner utifrån. Säg att det finns fem kategorier: Utseende / Charm / Framgång / Humor / Intelligens /
På varje kategori kan man få poäng 1-5.
Sedan tar man den sammanlagda poängen på sig och sin partner och jämför dem. Chansen är ganska stor att man hamnar på ungefär samma slutpoäng. Jag har räknat på mig själv och på flera par jag känner, det stämmer oftast skitbra. Det lönar sig bäst i livet att ha höga poäng i utseende eller i framgång. Har man det spelar det ingen roll om man har låga poäng i allt annat, man får ändå en partner med bra poäng.
Tar vi Foppa och Ankan som exempel så skulle jag vija säga att de har ungefär likvärdiga poäng: Utseende: båda två poäng. Charm: båda två poäng. Framgång: båda fem poäng. Humor: gissar 1,5 för Ankan 1 för Foppa. Tävlingsinriktade människor ju är oftast tråkiga. Intelligens: vet ej men gissar 4 på Ankan 2 på Foppa. Slutsumma: 14,5 för Annika och 12 för Peter.

Nu kommer vi till det intressanta. Annika fick 2,5 högre poäng än Peter. Ändå står han högre i kurs på marknaden och vill inte bli ihop med henne. Varför? Jo, för att han är kille och har 5 poäng i framgång. Har man det kan man få alla.
Det samma gäller för tjejer som har 5 poäng i utseende. Däremot gäller det inte tjejer som Annika som har 5 poäng i framgång och låga poäng i utseende.

Mossiga könsroller, men oj vad poängteorin stämmer bra.