onsdag, juni 29, 2005

När frieriet blir början till slutet

Jag dog en smula framför tv:n igår. Johan Glans som är en av få komiker jag verkligen gillar, låtsades fria till tjejen han är ihop med i Ulveson & Herngren, i Allsång på Skansen. Hon såg chockad ut och började svamla om sommarkatter. Jag köpte det stenhårt och tyckte det var det värsta ögonblicket någonsin on national tv. Jag ringde min syster som absolut trodde det var fejk, sen var jag tvungen att ringa Malin också men hon hade bara sett slutet.

Att bli friad till in public är nog bland det värsta som kan hända en människa. Låt säga att man sitter där med sin boyfriend och familjen på julafton då han plötsligt klingar i glaset och säger; - I have an announcement to make. Som ni vet har jag och Anita hängt ihop ett par år nu. Att hon är en go tjej med båda fötterna på jorden tror jag ni alla kan hålla med om. Hursomhelst tycker jag det börjar bli dags för oss att slå våra påsar ihop för gott nu och förhoppningsvis få ett par småpåsar framöver. (Blink med ögat mot svärfar) Så nu undrar jag: Anita, vill du gifta dig med mig?

Ridå.

Eller om boyfrienden rattar in Lugna favoriter 104,7 på en nyårsfest, höjer volymen skitmycket så alla hör, och precis vid tolvslaget säger radiotjejen: Och nu en hälsning från Bosse:
Snuttis, vi gifter oss imorgon i Seglora kyrka kl.13.00! Klänning och middag har jag tagit hand om. Allt du behöver göra är att dyka upp. Vi ses! Din tokige gullbubbeligubbe.

I samma ögonblick svimmar Anita och strax därpå lämnar hon landet. Sedan dess har ingen sett henne.