tisdag, juni 28, 2005

Sportrelaterat och blomhjärnan

Annika Sörenstam ska köpa en gård på Värmdö läser jag i Expressens sportbilaga. Varför säger man inte ranch i Sverige? Southfork är ju en ranch. Måste det bo djur där för att få kallas ranch? Och riktiga cowboys kanske. För att kallas gård behövs det ju varken djur eller bonde. Om jag var Annika skulle jag kalla det ranch, det är så mycket mer tyngd i det. Häng med hem till min ranch kan hon säga till Tiger och Elin då. Och till Foppa men han kommer tacka nej som du vet.

Magdalena Graaf & Magnus Hedman har gift om sig! Hann de skilja sig? Efter de gått ut med sperationen sa Magnus att det kändes som att hjärtat slitits ur kroppen på honom, han hade inget att leva för längre förutom att se till så Maggan och barnen mådde bra. Då såg Saida i mig att han varit otrogen med en som blev över från Svennis groupies. Maggan kom på det och drog, Magnus bjöd med henne till Karibien, friade på nytt och till sist satte Magda dit hjärtat på Magnus så att han kunde andas igen.

Efter att ha läst Sigges inlägg Motreaktioner på hans blogg idag vill jag aldrig skriva något mer. Jag mår nästan lite dåligt när han skriver så bra. Jag känner alltid så när jag läser en riktigt bra text eller bok. Ett lätt illamående rent fysiskt, så exalterad blir jag. Moi, en bokstavspervert.

Och på Öststatsbloggen orkar jag inte skriva och det gör ingen annan heller trots att jag gett lösenord till vännerna så att de kan skriva där.
Men jag fick ett blomtips! Jag oroade mig över min orkidé igen och då svarade Susanne Folin på Telia att det är naturligt att blommor vissnar, de blommar bara en gång om året. Det kunde jag räknat ut själv. Det gjorde jag inte. Jag är så dum, förlåt Sussi. Jag förtjänade nog det där diplomet från Peter Carlsson ändå.

2 Comments:

Blogger K&S said...

Vi har inte kollat i nåt uppslagsverk eller så, men det vi kan säga från egen förförståelse är följande; en gård är EGENTLIGEN ett hus med tillhörande lador, stall, uthus m.m. Djur är inte nödvändigt, det kan vara tomma utrymmen (för att ägaren idag inte livnär sig på gården på samma sätt som den tidigare storbonden antagligen gjorde). En Herrgård däremot har ofta såväl stall som andra tillhörande byggnader (t.ex. badhus) men behöver bara egentligen bara vara en stor slottsliknande byggnad med anor för att förtjäna sitt namn.
Om vi ska tala om amerikanska motsvarigheter så är det kanske nämnda "ranch" och "mansion". En ranch är nog egentligen en lite lyxigare variant av en bondgård. På samma sätt som en svensk storbondes gård inte heter storbondgård utan helt enkelt "gård", så heter det ranch istället för farm när den är stor i USA. Idag så använder man nog framförallt i södern och i västern ranch som beteckning på alla lantliga bostäder med självrespekt.
En Mansion däremot är varje amerikansk miljonär förunnad och är helt enkelt ett väldigt stort hus, de kan mycket väl ha stall och liknande. Mansions är i det närmsta detsamma som Herrgårdar, men eftersom Amerika aldrig egentligen haft någon adel saknar de den aspekten. På östkusten finns det gamla mansions som är byggda av brittisk adel men i regel kan vilken rik amerikan som helst bygga en egen mansion. I Sverige byggs inte längre herrgårdar, miljonärerna här bygger s.k. lyxvillor.

28 juni, 2005 21:16  
Blogger erina said...

Vilken oerhört matnyttig och bra info om gård vs ranch! Jag tror nog ändå att Annika väljer att kalla sin gård för ranch in the States bara för att stila för jänkarna. De vet ju inte skillnaden såvida de inte läst er eleganta kommentar.
Själv har jag börjat kommentera på allas bloggar som en maniac. Till och med på Sigges.

29 juni, 2005 10:46  

Skicka en kommentar

<< Home