fredag, augusti 11, 2006

Imorgon blir det bra

Så kommer det över mig igen. En stark smärta i magtrakten. Ett plötsligt illamående.
Och då är jag tillbaka. Flera år tillbaka i tiden. Jag ligger ensam i min lilla lägenhet på Linnégatan. Mina tarmar fungerar inte. Kramper håller mig vaken om nätterna. Sömnlösa nätter blir till dagar, till månader, blir till år.

Jag är stamkund på akuten. Jag ringer sjukvårdsupplysningen i samma syfte som andra ringer jourhavande präst. För att få tala med någon. Med Gunilla. Med en röst av bomull och på släpig närkedialekt talar hon till mig som vore jag ett litet barn. Jag ska komma att älska sjuksköterskor under den här perioden.

Mamma vill komma och hämta hem mig.
” Jag sätter mig i bilen nu” säger hon varje gång vi pratar.
” Jag orkar inte mamma. Jag vill bara ligga här, helt stilla om dagarna. Det är allt jag vill.”
Mammas röst är utom sig av oro. Trots att hon försöker uppbringa all kraft till att dölja det, misslyckas hon vid varje telefonsamtal. Hennes nätter är lika sömnlösa som mina.
” Det kommer att bli bra, mamma. Imorgon är det säkert bättre ska du se. Vi hörs då. Imorgon."

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

Fy farao lovely! I sommar har du strålat som en stjärna och din hälsa till trots gjorde du det även på linnegatan.

William

12 augusti, 2006 21:10  
Anonymous Anonym said...

Kära Erina, skriv nåt, så att vi anonyma läsare av din blogg slipper oroa oss för ditt nuvarande hälsotillstånd!!

14 augusti, 2006 08:12  
Anonymous Anonym said...

utmanad!
http://dearmary.blogg.se/140806225431_utmanad.html

15 augusti, 2006 01:01  
Anonymous Anonym said...

Hello hey, det var ju fem år sen, det dära. Förfluten tid.

Dear Mary, jag tycker sånt är så svårt, jag kommer inte på nåt att skriva och så. Ge mig lite tid.

15 augusti, 2006 09:56  
Anonymous Anonym said...

du får all tid kära du! under tiden läser jag godbitarna ur din blogg igen.

15 augusti, 2006 10:25  

Skicka en kommentar

<< Home