tisdag, november 21, 2006

Underbara människa

Vet du vilken som är den bästa människan? Jo, den som kan slänga ihop en matig paj eller gott bröd på en röd sekund. Man är hemma hos någon, en underbar människa som frågar om man är hungrig, a klart säger man. Då går denna underbara människa ut i köket och tillreder något. Underbara dofter kommer ur ungnen. Efter en kvart kommer den underbara människan ut ur köket med en underbar paj och/eller nybakat bröd.

Den underbara mänskan är oftast en tjej. Jag känner många män som lagar god mat. Men de gör aldrig paj. Och bakar sällan bröd. Och de har inte fina servetter och mormorsporslin. När jag var på teaparty häromsistens fick alla dela med sig av ett husmoderligt råd. Jag fick ett matbrödstips av en moderiktig man. För att inte hamna i dålig dager höll jag inne med att min ugn är oanvänd. Istället sa jag att jag skulle gå hem och baka.