fredag, september 07, 2007

o

Ursäkta, men jag är så nervöst lagd inför helgen. Jag ska på 60-årsfest. Det kommer vara flera hundra där. Kulturelit. Jag älskar kulturelit. Jag vill tillhöra, tränga in i, marineras i kulturelit. Det kommer inte att ske.

Detta kommer ske: jag kommer bli introducerad, bli blyg och vilja se ned i golvet. Jag kommer maskera min blyghet genom att pladdra på, pladdra för mycket, pladdra för fort, forcerat. Det gör jag jämt när jag blir blyg.
Jag kommer känna mig fel i svart cocktailklänning, jag kommer spilla, jag kommer bli ståendes ensam bakom en högtalare hela kvällen. O, huru jag mycket hellre skulle vilja gå till en indisk restaurang på katarina bangata och mötas av friendly faces. O, huru jag skulle vilja ringa mig lite sjuk. Febrig. O.

9 Comments:

Blogger E1 said...

Här kommer några brandfacklor att kasta ut vid cocktailglasen: "Jag tycker Mondrians neoplasticism är barnslig - den är ju inte ett dugg plastisk utan bara platt och mesig" "Såg att DeLillo kommit ut på svenska. Är det inte skitfjantigt att den heter "Falling man" även som översatt ?" "Det är trist att IKEA Kungens kurva har byggts om. Det var modellerat efter Guggenheim i NY med de där rondellerna mitt i som nu är borta". Garanterade dörröppnare. Vad du gör: bär inte svart, vräk istället på med färg i kläderna (ej lila, finns nog kulturtanter med) och skyhöga skor. Flirta även hårt med 60-åringen (om det är en person, vill säga) och låt sedan undslippa dig att du tänker bli en ny Maja Lundgren.

08 september, 2007 12:04  
Anonymous Anonym said...

Åh tack! Jag ska öva in alla repikerna ordagrant. Tyvärr måste jag bära svart. Vill göra mitt bästa för att passa med den högtalare jag kommer stå bakom. Vill smälta in, smälta bort.
Skorna däremot, är spektakulära. Senapsgul lack, jag blir skitlång i dem.

Jag vill gärna bli en ny maja, fast i konstvärlden. Jag ska sikta in mig på jubilaren, få honom på fall, nästla in mig konstkretsar och sen skriva en bok där jag hänger ut alla. Allra mest Lars Nittve, som jag har någon form av hangup på.

08 september, 2007 12:25  
Blogger E1 said...

Jag är en smula bekant med Nittve, min make ännu mer. Nittve är, tyvärr för din bok, uppenbarligen hyvens. Han vankar ofta förbi mitt kontor ty han bor vid Stureparken. Jag kan fråga om han vill bli desavouerad -kanske han är trött på Moderna och vill komma i pressen av andra skäl än konstnärliga ?

08 september, 2007 14:00  
Blogger Viktorov said...

"Det är trist att IKEA Kungens kurva har byggts om. Det var modellerat efter Guggenheim i NY med de där rondellerna mitt i som nu är borta"


WHAT!? Jag pratade senast idag med två personer och framhöll just Kungens Kurva som mitt favorit-IKEA och försökte förklara konstruktionen, men misslyckades såklart. Man måste se det själv, och nu kan man alltså inte göra det längre... What a shame!

09 september, 2007 20:22  
Blogger E1 said...

Jepp, och från början for små paket helt muntert i rondellerna ända ner till kassan. Hur skoj som helst. Det är skandal att det är borta. Personligen tycker jag att vårt hemliga blazersällskap skulle kunna ha just detta som uppgift: återställa verkligheten till vad den bör vara.

10 september, 2007 13:41  
Anonymous Anonym said...

Ja, eller så kan vi bara ta på oss blazers och inget mer och käka popcorn och se på film. det kinde också vara trevligt.

EvaE1: Jag tycker det är underbart att du är en smula bekant med Lars Nittve. För jag är en smula bekant med dig. En pytteliten smula. Jag ska bara skriva fint om Lars i min skandalbok om konstnärsvärlden. Om Ernst Billgren ska jag skriva fult. Jättefult.

Länge leve Erinasällskapet!

10 september, 2007 18:56  
Blogger Viktorov said...

Jag har laddat ned recept på bomber nu. Imorgon börjar jag testa. Om allt gåt bra föreslår jag att vi ses i Skärholmen första lördagen i november. Jag kommer ha slängkappa och bovmask på mig. Sedan slår vi till.
Dialektik. Människan skapar sin omvärld samtidigt som omvärlden skapar människan. Det svindlar. Vi ses!

11 september, 2007 00:24  
Blogger Viktorov said...

Heter det "i" eller "på" Skärholmen? "I" va?

11 september, 2007 00:25  
Anonymous Anonym said...

I Skärholmen. Och du skrämmer mig. Vi har ju precis kommit överens om en mjuk ton i Sällskapet. Men du, du har börjat låta som Unabombaren. Vi ska bara ha myskvällar med mjuka samtal, det är vad sällskapet går ut på. Mjuka värden, Viktory. Ingen slängkappa, endast en mjuk blazer mot din kind.

13 september, 2007 20:47  

Skicka en kommentar

<< Home