onsdag, oktober 17, 2007

pinup girl.


Jag har sett henne på stan flera gånger nu. Hon klär sig som en filmstjärna från 40-talet, hennes läppar är rödmålade och håret är färgat svart. Jag vet inte om det är hon, men jag tror att det är hon. Vi kände varann en gång, vi var vänner. Detta var när hon gick i terapi två gånger i veckan, hängde på etiopiska klubbar och hade en pojkvän i Mali. Sedan hände något, jag tappade henne.

Jag undrar vem hon är nu, vem hon är med, är hon lycklig?

För några år sedan mötte jag henne utanför Stadsbiblioteket. Det var innan hon blev rockabilly, när hon fortfarande var igenkännlig. Hon stirrade på mig, igenom mig, sedan vände hon bort blicken och gick förbi. Jag stod helt stilla, oförmögen att säga något.

Och jag vet mycket väl att livet är för kort för oavslutade relationer, för besvikna känslor och bitterhet. Ändå kan jag inte. Säga hennes namn när hon går förbi.