söndag, december 23, 2007

den första snön är alltid vitast

December månad var en bra månad det året. Det snöade inte och det blev inte riktigt som jag ville, men det var fint ändå.

-Min himmel är svart, man ser det inte först men tittar man upp är det stjärnklart, sa jag. - Min himmel är blå, sa Gentlemannen. Damen Källa sa att hennes var helt vit, som en tjock, konstant sörja av moln liksom.
- Göteborgsväder, sa vi.
Vi satt på Café Piestrowska och talade i metaforer. Ingen av oss visste egentligen vad vi pratade om. Våra sinnesstämningar. Våra kärleksliv kanske. Jag tror det hade något med livet att göra iallafall.

I rummet intill var det vackert väder. En trubadur firade sin födelsedag. Alla skrålade och var glada. Vi sjöng med lite försynt. Gentlemannen gick in och önskade Tiny dancer. Trubaduren och hans vänner kunde inte texten. Men de var väldigt glada att se honom.

Det snöade lite när jag gick hem långt senare, man fick titta noga mot gatlyktorna för att se det. De flesta märkte det nog inte ens.

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

Vilken fin kväll det var. På Café Piestrowska. Nu lyssnar jag på föräldrarnas gamla skivsamling. Där någonstans gömmer sig Tiny dancer. Ska lyssna och tänka på min himmel.
Önskar dig en blå himmel med stjärnklara nätter år 2008.

24 december, 2007 23:54  
Anonymous Anonym said...

Hoppas erinasällskapet haft en fin jul. kram.

27 december, 2007 13:27  
Anonymous Anonym said...

Källis! Jag önskar dig till tropikernaunder -08! Du kommer hamna där och du vet det.

Samma, det samma till dig, var det din sons första julafton? Jag har inte så bra koll. Det enda jag vet är att utan barn på jul kan man lika gärna gå och dränka sig.
Fast jag hade en väldigt fin jul, det skall ändå sägas. Kram tillbaka!

27 december, 2007 18:42  
Anonymous Anonym said...

Det var hans andra, fast den första julen var han väldigt, väldigt liten. Jag tycker inte man ska dränka sig på jul. Det verkar kallt, iochförsig är det ju sällan snö och is på vattet vid jul nowadays, men nä inte dränka sig vid jul, möjligtvis i alkohol bara (ja, om man firar utan barn).

27 december, 2007 22:58  
Anonymous Anonym said...

Ok, jag ska vänta med att dränka mig tills jag fyller trettiofem. Kanske att det sker på juldan det året. Vad jag dränker mig i får jag se. Bourbon kanske.

28 december, 2007 22:39  

Skicka en kommentar

<< Home