söndag, december 23, 2007

körschema.

Småstaden ligger inbäddad i dimma och en särskild sorts kyla som kommer från den intilliggande sjön. Det är olika grå nyanser på vattnet och himlen över det var dag. Man går på kullersten, man ser människor från förr, man känner igen dem men minns inte deras namn. Man köper tio böcker till sig själv. Och en klänning. Man köper inte en enda julklapp.

Man hittar en lapp på köksbordet. Den har faderns handstil.
Julafton
9.00 Frukost
9.30 Hämtar Edit
14.15 Edit anländer
15.00 Middag
16.22 Fika
19.00 TV
19.30 Julegröt
23.00 Erina & pappa åker till midnattsmässan

Japp, då vet man. Nu är det jul.

10 Comments:

Blogger E1 said...

Mycket trivsamt schema på något sätt. Speciellt julegröten samt Edit,förstås, ett makalöst tryggt namn. Jag önskar dig en riktigt fröjdefull God Jul och allt gott - Eva

23 december, 2007 19:48  
Anonymous Anonym said...

God jul till dig också! Det göttaste med schemat är att tevetiden begränsad, dock finns det ju inget utrymme för kalle, men så är det ju rätt tråkigt också. På det hela taget är det ett bra och schema. Grejen är att jag inte vet om det är ett skämt - med pappor kan man inte så noga veta.

23 december, 2007 21:25  
Blogger Viktorov said...

Najs julplanering! Jag älskar pappor som jobbar efter PM, såsom din tycks göra. Lite skrämmande att pappan använder Erina om dig, men min mamma gör detsamma. Jag heter Viktorov för henne nu. Avdelning internetalias går överstyr.

God jul Ettan och Erina! Inatt går vi ut och ylar mot fullmånen vid midnatt, tillsammans fast på olika platser! Glöm inte vadmalen.

Julkramar från Viktor

24 december, 2007 15:44  
Blogger E1 said...

Absolut, Viktorov och Erina. Här sitter jag med familj och svärmor och har just avslutat smörgåsbordet. Tyvärr är kvällen bara mörk och ej klar varför jag inte ser månen som planerat. Men vadmal på. Julkramar ändå - Eva, bra att du är back from Ireland, Viktorov - hade jag vetat du hade farit dit hade jag tipsat om Gorey, en intressant by ovan Dublin.

24 december, 2007 19:02  
Anonymous Anonym said...

Alltså, min pappa brukar säga Erika till mig, varför vet jag inte riktigt. Det är roligt att se att Sällskapet är aktivt även på självaste julafton. Då jag inte ville avvika från schemat på julafton kunde jag tyvärr inte dela julen med er. Men ni ska veta att jag alltid bär Sällskapet med mig - i hjärtat mitt.

26 december, 2007 11:54  
Blogger E1 said...

Äntligen kan jag se fullmånen utanför fönstret i mitt arbetsrum. Den är i avtagande men ändå - Isabellagul, rund och mycket klart lysande. Jag har tänkt på att ge av mitt överflöd och äntligen beslutat mig för ett stipendium som, i detta Sällskapets första år, givetvis går till vår upphovskvinna Erina. V g mejla till eettaneva@hotmail.com (du har väl en anonym mejl av något slag ?) för detaljer så att överlämnandet kan ske absolut diskret och riktigt. Och Viktorov -du får naturligtvis en bokpremie dig tillskickad.

26 december, 2007 20:53  
Anonymous Anonym said...

Oh, vilken ära! Det är ju undebart att stipendier delas ut i juletid, jag hoppas jag kan sätta upp det väggen, som ett diplom? Jag har inte så många diplom där än.

27 december, 2007 18:47  
Blogger Viktorov said...

Jo, på annandan var han fin, månen. Premier och annat skickas till min förläggare:

Viktorov
c/o H. Helander
Vallmovägen 34
903 52 Umeå

Sällskapet sover aldrig!

28 december, 2007 12:59  
Blogger E1 said...

Föredömligt, Viktorov - emotse 2007 års bokpremie nästa vecka. Nu avvaktar jag Sällskapets grundarinnas mejl. Helst hade jag velat att det utdelats anonymt i Katolska kyrkan på Folkungagatan men deras öppettider var ärligt talat skandalösa. Så Erina, ge mig en plats där diplomet med vidhängande stipendium kan lämnas (Seveneleven i Götgatsbacken är t ex också ett bra ställe, vankar förbi ibland när jag är på Söder)

28 december, 2007 13:24  
Anonymous Anonym said...

Oh, så spännande, kommer du ha mantel? Kanske bär jag mask, jag får se.

Det är också spännande att du maestro Viktory skriver din adress. Många kommer skicka vykort från sina semestrar nu.

28 december, 2007 22:43  

Skicka en kommentar

<< Home