onsdag, november 28, 2007

tills du förstår.

Det var så konstigt. Helt plötsligt var det julstämning i staden. Och snö. När blev det så? Jag tyckte det var helt nyligen jag gick över plattan med vårsolen i ögonen och sommaren i väskan. Jag var lite lycklig då. Och nu? Nu är jag inte så säker.

Julen betyder inget för mig. Okej att baby jesus föddes och så, men det är väl inte ens rätt dag man firar på. Julmat är äckligt tycker jag. Och äckligt hur mycket man måste tänka för att överhuvudtaget komma på nåt att köpa till vuxna människor som inte saknar nåt. Tror inte Baby Jesus, Josef & Mary åt prinskörv & janssons den dan.

Måste äta nåt annat i år, nåt kosher.

Oh jeez, alltså, vad cynisk man blitt på äldre dar. Julen, det är barnens högtid. Har man inga ungar runt sig på jul kan man lika gärna konvertera. Till judendom.

16 Comments:

Anonymous Anonym said...

HEJ!

29 november, 2007 15:50  
Anonymous Anonym said...

hej hej du

29 november, 2007 16:53  
Anonymous Anonym said...

Jag tror att nyfödda är oförmögna att äta någonting sådant. Det blir väl mest bröstmjölk. Jag bjöd min familj på linssoppa hemma hos mig förrförra julen. Linssoppa och varma mackor. Mamma blev lite besviken och sa Jävla soppa!, men det blev rätt bra ändå. Julmat är ju bara ångest.

En annan julafton åt jag och mamma hummer på julafton. Vi var ensamma. Det var ganska speciellt. Man kände sig lite som en lyxig person. En lyxig lirare som var lite sorglig också. Min mamma kan aldrig vara vaken längre än till 22.00, så sen var jag helt ensammen på julafton. hen det var gott. Och kosher.

29 november, 2007 21:58  
Anonymous Anonym said...

* Men det var gott.

29 november, 2007 21:59  
Anonymous Anonym said...

Vart var din bror? Han väl inte bara lämna er ensamma julafton sådär, han måste ställa upp för gänget. Hälsa honom det.

Denna julen ska jag, mina ålderstigna päron och farmor äta potatisgratäng och oxfilé. Jag kommer ha en puderrosa klänning från femtitalet. Pappa kommer ha kavaj och farmorn något glittrigt. Mamma vet jag inte riktigt.

Jag hörde om några på lidingö som åt hummer & drack champagne varje jul. Det lät som min stil.

30 november, 2007 11:24  
Blogger E1 said...

Amen, inte hos mig. Där sitter vi i vårt simpla pörte och suger på något litet som rika släktingar slängt åt oss. Klenäter, kanske - eller Mamma Scans köttbulla (obs, ej jag, som är semiveggo). Hummer går bort om du konverterar, ej kosher liksom fisk utan fena och fjäll.

30 november, 2007 11:48  
Blogger E1 said...

Köttbullar, förstås. Vi har plastgran också.

30 november, 2007 11:49  
Blogger Viktorov said...

Hummer och skumpa är melodin! Men vilken dålig jude jag är, jag visste inte att hummer var okosher. Trodde att det bara var att inte blanda mjölk och kött.

I år ska brorsan vara med sitt barn hos mammans familj. Jag ska stå baki hotellreceptionen och vara julig.

30 november, 2007 12:08  
Anonymous Anonym said...

Näe Victory! Det är inte klokt! Var ska din mamma vara då? Hon kanske kan ta in på hotellet?
Kommer du ha tomteluva? Jag hoppas det. Jag tycker du ska ha fluga, allra minst. En gång när jag var på akuten på julafton tyckte jag det var skandal att personalen i receptionen inte hade tomteluva. Så himla dålig stil.

Helst av allt hade jag önskat att Erinasällskapet skulle fira jul ihop.

30 november, 2007 13:25  
Blogger E1 said...

Det hade jag också. Vi är en minimal släkt, typ en gamling + föga pigga svågern/svägerskan m 2 barn. Och så vi tre. Svårt trist(en jul bjöd jag grannarna + deras ogifte gampojk till släkting. Etter värre -jag grät av tristess den kvällen och önskade mig tillbaka till barndomens Norénjular då det ändock hände något.) Vi kan inte ens skrapa ihop tillräckligt med folk till en sista måltid med lärjungarna-fast det är först till påsk, förstås.
Vi, dvs Vittore (lysande nytt namn, btw) och jag, hade i sällskapet en idé om Garagevägen i Blåsut där vi i vadmal och masker skulle yla mot fullmånen till Erinas ära. Händelsevis, händelsevis infaller nästa fullmåne den 24:e. (Nu blev det ett långt inlägg men jag har blivit mäkta alert här på mitt nya kontor, ljuset är hänförande i jämförelse med mitt gamla-säkert du inte skall ha lampan, Erina ?).

30 november, 2007 16:03  
Blogger Viktorov said...

Mamma funderar på att jobba hon med. Med att plocka ut bebisar ur tanter. Barn föds ju på julafton med. Kanske får hon vara med om att plocka ut Messias ur någon västerbottnisk jungfru i år.
Jag vill ha någon form av julutstyrsel. Ska kolla om det är okej med en slips eller fluga. Tomteluva är nog lite för vulgärt för en hotellreception. Jag vill vara tjusigt julig, annars får det vara.

OCH JA! Den 24:de är det fullmåne! Kollade just i kalendern här på jobbet. Det är ju helt sjukt! Ett tecken. Hade jag inte redan tackat ja till jobb hade jag slängt på mig vadmalen och kommit ned.

- Vittore - Viktorov

30 november, 2007 16:26  
Blogger Viktorov said...

Eettan> Jag älskar hur du använder ordet gampojken. Jag skulle ha skrivit gammpojken, men kanske var pojken också som en gam? Ditt inlägg får liksom en dissonans och en gåtfullhet som är svår att skaka av sig. Det lät som en jobbig jul. Why even bother med jul? What's the point? Jag tror jag måste få barn innan jag orkar anstränga mig. Tills dess hummer och champagne och/eller vilda tjut mot den kalla månen.

30 november, 2007 16:31  
Blogger E1 said...

Visst var det ett läskigt tecken ? Var kan bättre en kult födas än vid Garagevägen i Blåsut, närmast exemplariskt för framtida exegeter.Trist du skall jobba. Eftersom det är hotellreception föreslår jag en slipsnål i form av ren som spelar "Rudolph"+lyser. Diskret men ändå jullikt.
Jepp, alla stavar gammpojke men det är fel. Kollade SAOB och det finns även, jag citerar:GAM-STINTA(2 d). == -JÄNTA. Hon var gamstinta, det syntes på mössfärgen. Gåtfullt.
Nej, jul är inte ens skoj om man får barn. Min dotter var så skräckslagen för tomten (jag i högklackat) så vi fick införa julbock.

30 november, 2007 16:45  
Anonymous Anonym said...

Jag är en gam-stinta. Kan det vara så att de flesta av oss lider i tysthet under julhelgen? Hur stor del av befolkningen representerar egentligen Sällskapet och dess bittra julminnen?

Jag känner mig besviken över att julen inte blir bättre av barn. Där gick mitt sista hopp upp i rökelse.

Men åh Vicky, att din mamma är barnmorska! Jag älskar morskor. De besitter någon särskild sorts coolness, kan inte riktigt sätta fingret på varför. En av mina bästa morskor heter Ulla. Ulla vet allt om livet som är värt att veta. Jag tror att det är ett kall att vara jordemor. Eller vänta nu, jordemor, var det hon som förlöste bebisarna eller dräpte dem?

Jag hoppas att vi ses i Blåsut till nästa jul.

30 november, 2007 19:38  
Anonymous Anonym said...

Nä, jordemor är mycket riktigt det gamla ordet för barnmorska. De riktigt hardcora morskorna kallar sig fortfarande för det. Och förbundets tidning heter Jordemodern, eller kanske hette, när jag var liten.

Jag ska börja med Gampojk jag med. Gillar att det stavas så. Jag älskar när man får lära sig en ny, sjuk stavning. Jag börjar ju dessutom vara till åren kommen, och jag äter hummer med mamma på julafton. En äkta gampojk.

Nästa jul blir det sektmöte i Blåsut. Om inte jag har lyckats klanta till ett barn, fast det är kanske bara att skita i hela julkonceptet ändå.

Vi ses!

30 november, 2007 21:00  
Anonymous Anonym said...

Du gampojken, barn är inget man klantar till, barn är något man skapar, älskar sig till genom älskog. Det borde din jordemor lärt dig.

Älskog är mitt roligaste ord + den bästa naturen. Jag hoppas att du ska få vandra mycket i den skogen under 2008.



Att

30 november, 2007 21:07  

Skicka en kommentar

<< Home