tisdag, november 13, 2007

ur askan i elden

Det hade snöat under natten. Mälaren låg helt stilla, liksom oberörd i viken där vi bodde. På morgonen läste vi en bön.

Han låter snö falla som ull,
rimfrost strör han ut som aska.


När jag inte skrev böner/diskade/sov, sminkade jag mig med mina nya produkter. Jag jobbade mycket med guld och smaragdgrönt i kombination, samt med cerise på ögonen för att uppnå en dramatisk/sjuklig look. Det är viktigt att finna en balans mellan det inre och det yttre livet tycker jag.

Fader Alberto och jag gick promenader under stjärnklar himmel. Jag lyssnar mycket på fader Alberto, han hjälper mig förstå vägen. Om kvällen satt Kerstin och jag framför brasan tills den brann ut. Vi sa ingenting, vi bara satt där tills det blev helt mörkt omkring oss. Kerstin somnade till. Inte jag. Jag väntade på att glöden skulle slockna. Det gjorde den inte.

Jag tror jag är den enda i världen som kommer hem från en retreat helt dödstrött, outvilad. Vill bara somna in. Finna evig vila.

3 Comments:

Blogger E1 said...

Precis vad jag misstänkte - retreater gör människor sävliga och sömniga. Nej, håller mig till Boye som säger: bryt upp, bryt upp, den nya dagen gryr, oändligt är vårt stora äventyr. Till detta behöver man en ljusterapilampa. Jag äter frukost under en varje morgon och det säger "ping" så är jag redo att studsa ut i världen (ljusterapi.nu, tyvärr 2000 pix. Ev Långbarnets syrra som säljer ? Hade jag haft en adress hade du kunnat få långlåna min andra som jag har haft på kontoret. Ty jag flyttar till nytt som har dagsljus, lyxigt värre.)

13 november, 2007 16:55  
Anonymous Anonym said...

Du är helt underbar!
annamaria

14 november, 2007 08:12  
Anonymous Anonym said...

Och du. Häromdagen tänkte jag på Evanette. På all kunskap du besitter om kvinnors bröst. Jag skulle vilja konsultera dig när det kommer trollor och dylikt.
Kram kram

Eva-ett! Jag tycker ljusterapilampa låter mycket intressant. Jag brukar mest förlita mig på det inre ljuset annars men jag tror lampa kan vara ett fint kompelment.
kram till också

14 november, 2007 16:46  

Skicka en kommentar

<< Home