torsdag, augusti 18, 2005

Stora damen

Minnet från min sommar har delvis återvänt. Gött.

Jag och min darling niece Alice är på badsemester hos mina parents. Vi badar i timmar i Vättern varje dag och kommer hem till dukade bord. Rena rama badhotellet.
Mamma serverar jordgubbar varje dag för det är ju så mycket järn i säger hon. Man kan även ta sig ett järn tänker jag. Men det är nog inte lika nyttigt.

Alice har ett förunderligt tjockt honungsfärgat hår som glänser som guld och koppartrådar i solljus. Och fräknar. Hon älskar att bada. Hon badar tills läpparna blir blå och fingrarna vitnar. Hon tycker även om att pärla och att shoppa. Detta är hennes första resa på egen hand.

Vi passerar min gamla skola och jag utbrister: "Kolla Alice, min första skola! Visst är det som Bullerbyn, tycker du inte?" Som om det var värsta grejen. "Jag vet. Det säger du varje gång vi åker förbi här" säger Alice lätt uttråkat. Ja, visst ja. Hon är stora damen nu. Och jag är en nostalgisk pensionär med Alzheimer.

Vi går och shoppar och provar tusen plagg. Alice får köpa vad hon vill. Jag köper en röd trekantsbikini med discopärlor på snörena.
Very Baywatch.