onsdag, januari 04, 2006

Ebba & Horace




Jag kan inte säga när min obsession av Ebba Witt-Brattström och Horace Engdahl började. Eller varför. Jag vet bara att jag har ett sjukligt intresse för dem. Om söte Fredrik Strage känt till mig när han skrev sin braiga bok Fans (om idoldyrkan) hade jag bergis kvalat in där.

Vad säger Ebba till Horace på bilden? Förmodligen drar hon ett internt intellektuellt skämt som vi vanliga dödliga aldrig skulle kunna uppfatta nyanserna av. Om Nobelkommittén skulle utse en homecoming queen på Nobelmiddagens efterfest hade Ebba vunnit varje år. I stark konkurrens med Ulrika Knutsson som jag älskar.

Ebba och Horace bor vid Tyska kyrkan. De har tre högpresterande elitbarn tillsammans. En gång har Horace kollat på Big brother bara för att han råkade gå förbi när ett av barna kollade. Horace hade aldrig sett något liknande. Han ser aldrig på tv annars. Han har inte tid. Horace har fullt upp med att vara ständig sekreterare och att gå på hemlig herrklubb och röka cigarr tillsammans med andra viktiga gubbar. Det finns en sådan i Gamla stan, det har jag läst i DN. Bara för gubbar, så förlegat. Eller så är jag bara avundsjuk, ja, det är jag. Jag är avundsjuk på gubbar. Ebba gillar säkert inte att han går dit, hon gillar ju inte Svenska akademin heller.

Ebba är elitfeminismens översteprästinna och hela Sveriges akademikerprinsessa. Horace är hennes kung. Det är så läskigt på nåt sätt, min fascination av dem grundar sig mest på skräck tror jag. Jag följer dem med samma skräckblandade förtjusning som andra gottar sig i splatterfilmer. Jag har återkommande nightmares om Horace som jagar mig genom nätterna tills jag vaknar helt svettig.

Det är inte friskt.

Hade jag bara orkat fullfölja mina litteraturvetarambitioner skulle jag skrivit en C-uppsats om dem. Eller gjort en film. Helst dokumentär men om de vägrat ställa upp fick jag spela båda. Jag vet bara inte vad jag skulle kallat den.

Ebba & Horry 4-ever in our hearts

Ebba & Horace - A lovestory

Ebba och Horro- Intellectual fear of a decade

Ebba Witt-Brattström och Ebba von Sydow
- same same but different

Horace- The horror

Och Horace, han fortsätter hemsöka mig om nätterna. Det är knappt jag vågar sluta mina ögon om kvällarna av rädsla för hans nedlåtande varggrin.

Jag är inte riktigt frisk.

6 Comments:

Anonymous Anonym said...

Läste du Horace-artikeln som var i DN PåStan för några år sen? Den var riktigt, riktigt elak och skrevs som en slags satirisk dagbok om hur en dag som Horace kan se ut. Man kunde också klippa ut en ansiktsstor bild av Horace och göra en mask av om man ville göra en Horace-dag själv. Tror t.o.m. jag har den sparad nånstans för att den var så roligt skriven.

Men egentligen borde man ju inte gotta sig åt när någon gör ner en annan människa. Det svåra är väl att det känns som att Horace står över allting och inte är en riktig människa.

04 januari, 2006 18:52  
Anonymous Anonym said...

Nä, precis. Horace är ingen riktig människa. Han är framodlad på en klinik i norra Schweiz. De glömde feelings i hans genbank. De glömde även elasticitet i hans stiffa ansikte.

04 januari, 2006 19:50  
Anonymous Anonym said...

Jag undrar så mycket hur Ebba valde honom, och uppenbarligen inte valt bort honom, det måste ju vara något med honom som vi som allmänhet inte känner till eftersom hon ju är en sån kalaspingla. T.ex. det där med att han blev sur när det visade sig att Månadsjournalen ville ha honom MED henne på omslaget, och inte bara honom - hur kan det ha känts för en feministkvinna av rang?

04 januari, 2006 23:39  
Anonymous Anonym said...

Johanna. Det tog mig skitlång tid att komma på vem du var. Jag känner fem Karolinor. Nu vet jag! Johanna, storasystern, känd från tv. What an honour!

Du vet, när Ebba träffade Horace var han bara en fattig kille med trasiga byxor som saknade körkort. Hon försörjde honom, det har hon gjort med alla sina killar har jag läst. Hon hade ingen susning att han skulle bli en del av etablissemanget. Nu när han är det tror jag att hon gillar att de två utgör det mäktigaste kulturparet. Men Ebba är så himla mycket bättre än Horace och det vet han, det är bergis hon som har hela makten i det förhållandet. Horace förtjänar inte riktigt Ebba, en vacker dag kanske hon lämnar honom för Bruno K Öijer.

Marcella är gravid, känner du henne? Om det blir en son ska han heta Bruno.
Sorry att jag är så dålig på att uppdatera här, ingen orkar läsa längre. Ska göra en uppryckning.

18 januari, 2006 21:32  
Anonymous Anonym said...

Hej Erina, vi har drabbats av samma obsession som du. Skönt att läsa att vi inte är ensamma och sannolikt finns det fler i samhället som älskar dem!

Dessutom vill vi tillägga att Ebba och Horace ska vara tillsammans för evigt! Kanske skulle de kunna starta ett parti, vi vill ge dem mer utrymme och makt i samhället. Alltså lägg din röst på E&H i höst!

24 februari, 2006 16:27  
Anonymous Anonym said...

Horace suger tydligen på underläppen när han blir nervös har jag hört från säkra källor. Så den blir helt röd o svullen. Det är väl fantastiskt!

13 mars, 2006 21:11  

Skicka en kommentar

<< Home