måndag, februari 06, 2006

Bonjour tristesse

Jag har varit konvalescent en tid. Det höll på att döda mig. Inte sjukdomen men tristessen. Kolla på tv. Sova lite. Kolla på tv. Sova. Kolla. Sova. Dregla. Hur står spädbarn ut? Jag har helt ruttnat på daytimetv, Tyra Banks - tror hon att hon är Oprah eller? Amatör.

Nu är jag frisk och det känns helt pirrigt och ovant att komma ut bland folk igen. Och i kylan. Naturen hallå! Okej att det var mysigt med en riktig vinter ett tag men nu räcker det, det är inte kul längre. Minus fjorton grader är inte okej naturen. Jag har inte varit rädd när jag gått hem för jag tänkte att våldtäktsmännen nog hellre hänger inomhus kylslagna nätter. Sen läste jag om den här mamman med barnvagn som blev utsatt för ett våldtäktsförsök klockan sju på kvällen i ett safe neighborhood. Great.




Varför sätter jag in ett foto på Kristina Lugn nu undrar du. Jag känner mig lite som Kristina ser ut idag. Plus att jag har en hangup på kvinnor i femtioårsåldern just nu. Att Kristina är ful är en stor missuppfattning som journalister lurat i oss under hela vår uppväxt. Det är hon ju inte alls! Kolla själv, hon är ju söt. Hon har glömt att toppa håret på ett tag bara, gjorde hon det regelbundet och slutade envisas med att kamma ut det skulle hon ha lockigt, fint hår. I love Kicki. Jag undrar om hennes vänner kallar henne så. Eller Lungan kanske. Jag har läst en helt underbar intervju med henne i Moderna tider en gång, jag skrattade jättehögt i flera minuter. Hon är rolig och begåvad. Allan Edwall & Kristina hade ju någonting going on trots att han alltid var gift med Britt. Nu är han död och jag undrar om Britt och Kristina stod sida vid sida vid hans kista som Mitterands fru och älskarinna vid hans begravning. Kristina har gott hos talpedagog för att lära sig tala snabbare. Rart.

Mitt hår är mycket likt Kristinas. I förra veckan, då jag var sjuko, kom en barberare och klippte alla på kyrkoexpeditionen. De stod uppradade i en lång kö och sen klipptes de av en skicklig, van hand för 150 kr skallen. Det svider att jag missade det. Samtidigt känns det som jag är på god väg att nå mitt mål mot ett snabbt åldrande nu när jag liknar både Ulrika och Kristina. Sweet.