torsdag, februari 09, 2006

Förra veckans nyheter

I mellanstadiet hade vi något som hette veckans nyheter, man fick ett litet prov på vad som hänt den senaste veckan. I högstadiet bytte det namn till nutidsorientering, jag hade alla rätt för jag hade läst Expressen så mycket. Genom Expressen lärde jag mig som tioåring allt som fanns att veta om styckmordsrättegången och om viktiga saker som när Johannes Brost tog kokain på Café Opera och sedan gjorde avbön i ett öppet brev där han citerade Jesus. Sådana saker vet jag allt om. Med bakgrund av detta kan man kanske förstå min odelade kärlek till nyheter. Alla sorters nyheter.

Samhällsfrågor, politik och religion intresserar mig men jag väljer att inte gå in på det. Istället går jag direkt på två av förra veckans mest bagatellartade men ändå, för mig, högintressanta kvällstidningsnyheter.

1. Mark Levengood ärvde en 20-miljonersvilla i Saltsjöbaden av levnadskonstnären Henry Soludde som han träffat vid ett enda tillfälle för sex år sedan.
Mark:

- På min något häpna fråga om varför just jag skulle få detta underbara ställe menade han att jag hade en så bra karisma i tv, och att han länge sökt någon som förstod att förvalta hans ställes lekfullhet.

Detta lämnar en hel del i övrigt att önska Mark, frågetecken hopar sig.
- Vad gör en levnadskonstnär?
- Blir man mångmiljonär på att vara levnadskonstnär?
- Exakt vad gjorde Mark den gången för sex år sedan som gjorde ett så stort intryck på Henry Soludde?
- Vadå bra karisma i tv? Jag tycker Jarl Alfredius är bra men inte vill jag att han ska ärva mig för det.
- Vad är det för ”lekfullt” med hans villa som gör att en endast en person med bra karisma i tv kan förvalta det?

Här ligger en hund begraven, tro mig. Eller snarare en hel kennel. Men Mark är skön, han förtjänar villan på nåt sätt. Jag tycker däremot inte att han ska flytta dit med Jonas och Amos, Jonas har tillräckligt med cash de kan leva på, det vore mer ädelt och likt Mark att bo kvar på Erstagatan och donera villan till välgörande ändamål.

2. SSU´s orförande Anna Sjödin hamnade i slagsmål med en ordningsvakt och fick sova i fyllecell häromveckan.

Ord står mot ord. Vem ska man tro på? Hmm..en vakt och en politiker, få se nu.. Det anmärkningsvärda är att vakten, Babak, jobbar som läkare på Danderyds sjukhus. Va? Hur orkar han det? När 38-timmarsronden är slut och alla läkare går hem och sover, då byter Babak läkarrocken mot vaktdressen och drar till Bäckahästen! Behöver han pengar? Han kan väl inte göra det för att det är roligt eller? Och varför Bäckahästen, kunde han inte få extrajobb på nåt ställe med lite stil och finess typ Bistro Jarl? Eller måste man vara jurist för att få stå i dörren där? Jag tycker det var slarvigt av kvällstidningarnas reportrar att inte gå till botten med det här oerhört intressanta sidospåret. Och Anna Sjödin - det har sagts förr och jag säger det igen; hennes brott bestod inte i att hon gick ut, blev apfull och skrikig – det stora brottet var att hon valde att spendera en festkväll på Bäckahästen.

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Vad en levnadskonstnär gör?
I hr. Soluddes fall bestod konsten i tonhealing:
"Varje organ i kroppen har sin naturliga och riktiga, friska egenfrekvens och sin egen akustiska ton. Genom att spela upp
den tonen kan man stärka organet."
Allt enligt föreningen Slagrutans websida.

10 februari, 2006 07:44  
Anonymous Anonym said...

Eh..jaha. På vilket sätt generarar det pengar?

10 februari, 2006 10:52  
Anonymous Anonym said...

Kursverksamhet! 50-åriga kvinnor i Gudrun Sjödéntunikor med kristallhalsband betalar stora summor för att lära sig hitta sin egenfrekvens.

10 februari, 2006 19:30  
Anonymous Anonym said...

Aha. Som jag själv då. Men jag kommer inte ha kristallhalsband utan silversmidehantverk.

12 februari, 2006 15:15  

Skicka en kommentar

<< Home