torsdag, februari 09, 2006

Fruktstund

Gör så här: Köp bananer, kiwi, mango, passionsfrukt och hallon. Skala, skiva och häll mangobalsamvinäger över. Voilá så har du en fin liten fruktsymfoni. Fruktsallad som det heter i folkmun, eller heter det fruktsallat, nä inte i folkmun väl? I kockmun kanske oj det där var på gränsen till ett oanständigt ord jag tar tillbaka det genast. Tillbaka till Mor Erinas fruktsymfoni. Rent estetiskt är detta den finaste fruitkombon plus att det bara är fräscha frukter med, inga äckliga som äpple och torr apelsin. Banan är ju egentligen inte en god frukt, konsistensen är mycket suspekt och smaken kvalmig, däremot fungerar den fint tillsammans med andra frukter. Ät aldrig bananen ensam. Vid sidan av fruktsymfonin ska ha några färgrika småskålar med hackade nötter, chokladdoppade russin och en liten skål med Mildas lowfatgrädde, den är så vit och fin i färgen.

I min familj åt vi fruktsallad varje fredag. Aldrig chips och godis, bara hackad frukt. Det gör vi fortfarande. Den som känner mig förstår den totala ironin i att jag delar med mig av ett recept ur Mor Erinas kokbok och att det gäller just fruktsallad, förlåt, sallat. Jag kan inget annat recept. Seriöst, prova symfonin, den är urgod som Ebba von Sydow skulle sagt.

Ciao!

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Men åh, man blir ju jättesugen. Men vanlig balsamvinäger är inte att tänka på i ett sånt här läge va'? Var köper man mangobalsamvinäger?

10 februari, 2006 11:31  
Anonymous Anonym said...

Ja var köper man det? Det undrar jag också, jag fick det i en julkorg från jobbet, en del fick hallonbalsamvinäger, det var också gott.

Johanna, jag tycker det är på tiden att du kommer ut som bloggare. Ge hit adressen! Nu när jag visat min måste du visa din.

12 februari, 2006 15:12  
Anonymous Anonym said...

Min blogg är inte så official att jag vill lämna ut adressen här, men faktum är att den nog redan hunnit mögla lite i inkorgen på den mejladress du uppger i din profil... ;-)

12 februari, 2006 17:20  
Anonymous Anonym said...

JAHA! Där har jag aldrig kollat, ska genast göra det nu.

12 februari, 2006 19:11  

Skicka en kommentar

<< Home