torsdag, mars 09, 2006

Helhjärtad




Jag står i ett antikvariat på drottninggatan och bläddrar lite förstrött i nån gammal bok. Utanför går författaren Stig Larsson förbi med en ung kvinna. Stig har frack med svart rock över. Kvinnan har en ljus femtiotalsklänning i guldbrokad, kort pälsjacka och en liten bukett med rosa blommor i handen. Hennes arm om hans. Jag går ut på gatan för att kunna se dem bättre. De flanerar gatan fram, det är bitande kallt som alla dagar denna vintern, de går sida vid sida utan att tala med varandra, till synes helt oberörda av kylan. Jag står och ser efter dem en lång stund. Jag undrar. Är detta dagen då Stig Larsson gifte sig?

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag drömde om din blogg i natt. Nu har jag ju glömt, när jag vaknade tänkte att jag måste minnas vad det var du skrev i den och berätta det för dig, men jag minns bara att det var något mycket intressant.

Stig-inlägget är också mycket intressant. Och lite otäckt. Han är lite otäck.

11 mars, 2006 00:02  
Blogger husmodern said...

är stig larsson=slas undrar bonden?
Husmodern själv ligger fortfarande på is i sitt visthus men ler stelt åt erinas uppmuntrande comments!
Jag gillar guldbrokad. Håller på att sy en kappa till storstina efter mönster som jag fick av Lotten från Sikseleberg. Charlott 4 år står det på mönstret och då blir det som en lassiehistoria med lyckligt slut. Jag är fri, ändå bunden till dej!

15 mars, 2006 21:34  
Anonymous Anonym said...

Housewife: Slas är Stig Claesson. Om stig och stig känner varandra vet jag inte.
Guldbrokad är underbart. Jag har en klänning i det som är väldigt royal. När jag bär den står jag rak och vågar visa färg samtidigt som jag är bunden med kärlekens band men fri att leva mitt eget liv.

16 mars, 2006 11:19  

Skicka en kommentar

<< Home