tisdag, oktober 03, 2006

Blows

Är så trött. Vill ramla bakåt av trötthet i rulltrappor hela tiden. Tröttheten slår ut den lilla balans jag har. I livet. Orka orka! säger jag och Carin för försöka att blåsa liv i varann. Minns inte när jag var pigg sist. Minns inte hur det kändes att vara i balans. Var jag någonsin?

Om kvällarna när jag kommer hem brukar en kock stå och röka utanför restaurangen mitt emot. Restaurangen är väldigt posh, den har inte ens nåt namn. Åtminstone inte som jag kunnat se. Kanske är det bara överklassen som kan se namnet, för oss andra är det fördolt. Anyhow. Jag och kocken har börjat hälsa. Eller ja, mer nicka i samförstånd. Igår nickade vi som i;

(Han till mig) Jaha ja. Jobbat sent igen? Ser att det är släckt i din lägenhet. Ingen som väntar ikväll heller? Nähä nä.

(Jag till honom) Så här står du igen. Din hosta låter inget vidare du. Annars då? Jaså, du ligger efter med underhållet igen? Livet blows, jag vet. Det kommer bli bättre. Det måste. Du borde verkligen kolla upp den där hostan du. Tja då, vi ses.

X-factor säger att jag borde ha en kontaktperson som ser efter mig. Kontaktpersonen skulle se till så att jag åt ordentligt, fick tillräckligt med sömn och gick hem från jobbet i tid. X-factor erbjöd sig att bli min gode man men jag sa att man nog kan ringa socialen och höra om de har nån.

En kompis make har sagt till henne att han tycker hon blir flamsig beyond sanity när hon träffar mig. Det är sant. Jag passerade gränsen för normal behaviour för längesen. Män hatar flamsighet. Men jag är ju bara trött ju.

Om jag bara fick sova. I ett år. Det skulle hjälpa. När jag vaknade skulle allt ha ordnat sig. Skulle vilja åka till en sån där stuga in the wilderness som de brukar åka till i amerikanska filmer. Och sova vid en öppen brasa på en björnfäll. I ett år.

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Gå och lägg dig!

03 oktober, 2006 16:27  
Anonymous Anonym said...

Jag var en gång för tusen år sen med och jobbade som målare. En ny ersaturang som var så fiiiin så att man inte kunde gå dit utan att innan beställa bord (det vill säga veta att den fanns utan att den fanns) innan, och som inte hade någon skylt mot gatan.

Den låg i ett helt hus som en av Sveriges rikaste karlar då just hade köpt. I Gamla Stan. De två översta vångingarna gjorde han till bostad åt sig, och resten var någon sorts skumt hotell, lite i samma anda som restaurangen. Alla rum hade tygkläddda väggar.

Ett ställe jag aldrig hade vetat att det hade funnits om jag inte hade jobbat som hantverkare den sommaren.

05 oktober, 2006 09:39  
Anonymous Anonym said...

Karin Stensdotter. Så Jan Stenbeck hade egen restaurang. Var det den som senare blev Pontus in the green house och sen Pontus by the sea? Det mest spännande med det du skriver är ju, förutom att du är författare och bor i Paris, att du har jobbat som hantverkare.
Det tycker jag är stort.
Jag ska läsa dina böcker nu, jag lovar.

05 oktober, 2006 13:51  
Anonymous Anonym said...

Du behöver inte lova nånting.

Men jag tror inte att restaurangen var hans, och jag har ingen aning om vad den blev sen.
Huset var dock hans, och jag glömmer det aldrig.

05 oktober, 2006 19:44  

Skicka en kommentar

<< Home