tisdag, maj 22, 2007

doft av sommar.

Vi satt på en bänk utanför Nationalmuseum, jag och två åldringar. Vi tittade på flanörer och gäster som lämnade Grand hotel.

Bakom bänken stod syrénbuskar. Nu är tiden mellan hägg och syrén, tänkte jag. Men häggen blommar ju också nu? Varför säger man tiden mellan då?

När jag var liten fyllde jag alltid år vid tiden för skolavslutningen. Tiden mellan hägg och syrén. Det gör jag fortfarande naturligtvis. Jag tyckte det var den perfekta dagen att ha sin födelsedag på. Sara, den mest populära tjejen i klassen, fyllde år på samma dag. Vi brukade ge varandra blommor den dagen. I tio år gjorde vid det. Det var trevligt. Hon bor i skåne och är gift med en dansbandsmusiker nu.

Jag och åldringarna gick hemåt i den ljumma kvällen. Det är trevligt att ha två åldringar hemma hos sig. Alla borde ha det nån gång emellanåt.