torsdag, juni 14, 2007

svart katt, vit katt, dränkt katt.

Vi såg en våldsamt vacker saga. Jag grät. De andra fyra i salongen grät inte. Tror jag inte. Det var på kvartersbion i Horstull. Farbrorn och hans kompis som sköter den är helt rörande. Så fina. Tiden står stilla på den platsen. Jag vill att farbrorn alltid ska leva.

När vi kom ut var det som om någon hällde hinkar med sommarregn ned över stan. Vi sprang skrattandes i regnet på våra höga klackar och hoppade mellan vattenpölarna. Mitt läppstift blev utsmetat. Det gjorde inget. Jag har en idé om att bara ha läppstift nu. Inget smink i övrigt. Det är en god idé. Jag har ett hallonfärgat, ett körsbärsfärgat och ett rött. Jordgubbsrött om du så vill.

Min pundarkavaj luktade konstigt av regnet. Blomman i kavajslaget föll av när jag sprang. Löjtnanshjärta? Jag hittade det på Jungfrugatan tidigare under kvällen.

Hela den dagen var som en sämre film av Fellini.