onsdag, juni 13, 2007

Tessinparken 07-06-11 12.37



Vi är i parken. De andra ligger på filtar, men vi, vi sitter på en bänk i skuggan av ett kastanjeträd. Jag ser på de omkringliggande funkishusen. Undrar om Stig Dagerman bodde här? tänker jag. Nä, varför skulle han göra det? Han var ju arbetarson. Han bodde säkert på söder. Många författare blir ju småborgerliga på ålderns höst i och för sig. Men inte Stig Dagerman väl, han svek väl aldrig idealen?

- Vad tänker du på? säger Lowe B.
- På Stig Dagerman. Jag tänker alltid på honom när jag är i Tessinparken.
- Jaha.
- Det gör mig sorgsen. Hans liv var så sorgligt.
Så berättar jag för Lowe B om Stig Dagermans liv. Han tycker också det var sorgligt.


Lowe B ska åka till sin mamma i skåne. Hon är textilkonstnär. Hon gör vävar till kyrkor.
- Åh, säger jag. Vara textilkonstnär på Österlen, färga garn på stranden. Få lång, konstnärlig son. Jag vill vara din mamma.
- Skulle du vilja ha mig som son alltså? säger Lowe B.
- A, skulle jag.