torsdag, maj 24, 2007

jag undrar vad som händer i vår stad ikväll.

Ibland när jag är lessen och just ska somna. Då brukar jag tänka på vad som händer samtidigt i staden. I dom andras liv. Jag tänker på par som just ska somna med ryggarna mot varann. Den ena säger; "Jag vill skiljas." Jag tänker på hur den andre känner sig då. Så tänker jag på föräldrar med dålig ekonomi som ligger vakna med värk i magen över hur de ska kunna betala sina ungars skolresa. Jag tänker på små tanter med värk i kroppen. På den unkna doften i deras hem. Doften av gamla möbler och ensamhet.

Sen känns det lite bättre. Att fler är ledsna i staden.

De här sakerna väljer jag bort att tänka på: Barn-och hustrumisshandel, incest, prostitution, pedofili samt död. Ondska sover inte.

5 Comments:

Blogger Emanuel Karlsten said...

Ibland blir jag tokig av att bara läsa din fina, tänkvärda texter. Ibland rör de mig inte i ryggen. Men som dessa. Helt vanliga, så blir jag berörd.
Fint.

Men så blir jag tokig igen.
När jag inte vet vem du är.
Vem är du?

24 maj, 2007 19:11  
Anonymous Anonym said...

Jag är en främling samt en pilgrim.

24 maj, 2007 20:03  
Blogger Viktorov said...

Du är kanske lite som jag. Så länge någon presterar sämre eller mår sämre klarar jag mig rätt bra. Jag bävar inför den dag då jag är/mår/kännermig sämst av alla.

26 maj, 2007 22:00  
Anonymous Anonym said...

Här är en nyckel till Emanuel och oss andra:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Jag_%C3%A4r_fr%C3%A4mling,_jag_%C3%A4r_en_pilgrim

27 maj, 2007 00:07  
Anonymous Anonym said...

Ha ha Emil Mattsson! Jag vet nog att det är du din gamla gycklare!

här är tre saker jag vet om dig;
1 Du har bott i Jemen.
2 Du har en son som heter Amos.
3 Du är dig lik.

Stämmer det? Svara ärligt ja eller nej.

29 maj, 2007 10:56  

Skicka en kommentar

<< Home