torsdag, februari 14, 2008

vårgrus.

Föreställ dig en av de första vårdagarna när du var liten. Din pappa tog fram din cykel från garagets innersta vrå. Lyfte den över pulkor och gamla plankor. Du bad din mamma om att få ha jeansjacka, snälla, snälla, bad du tills hon gav efter. Det var lite kyligt men det kände inte du. Du cyklade till lekparken. Din vän var i parken. Istället för att använda cykelns broms, satte du ned ena foten på vårgrusig asfalt och bromsade med skon.
Du hade träskor.

Du och din vän bestämde er för att göra en vårmanifestation. För att välkomna våren. Blommor, vi måste ha blommor, sa din vän. Du funderade. Efter en stund cyklade du iväg, trampade snabbt med små ben på blå cykel. Du stannade vid grannhuset. Parkerade din cykel framför brevlådan och smög fram till rabatten. Du plockade omsorgsfullt alla blommor som växte där. Snödroppe, krokus och tulpan.
Skynda skynda tillbaka till lekpark på blå cykel.

Din vän delade ut blommorna åt barnen i parken. I triumf gick ni gatan fram med vårblommor i barnahänder. Nu är det vår, nu är det vår! skanderade ni. En rosa monark bromsade in framför er. Det var din syster. Hennes tuffa kompis Sussi satt på pakethållaren. De blockerade vägen för vårtåget. Din syster frågade var du hade plockat blommorna. Du sa som det var, att du plockat dem i skogen. Dumunge, sa din syster. Sussi sa ingenting. När de cyklade iväg räckte du ut tungan.
Det blir inget vårtåg, sa du till de andra barnen. Jag vill inte mer.

Senare, när det nästan var kväll, stod du med din mamma på grannens trapp med stora tårar rinnandes ned för röda kinder. Din mamma höll inte din hand. Förlåt, sa du, knappt hörbart. Förlåt att jag tog alla dina blommor.

7 Comments:

Anonymous Anonym said...

så fint. snyft.

14 februari, 2008 21:28  
Anonymous Anonym said...

Vem är den gudabenådade tecknaren? Eller är du en multikonstnär som njuter såväl skrivandets och målandets gåva?

/döden i grytan

15 februari, 2008 10:04  
Anonymous Anonym said...

Nej, jag är mer av en levnadskonstnär bara. Kitasato Ryoko heter hon som gjort dem. Hon bor i Tokyo.
HAr jag dött i grytan med dig eller? För en gång när jag var där gjorde jag nästan det.

/erina erina

15 februari, 2008 10:36  
Blogger E1 said...

Pojkfröken måste få vara med i Sällskapet. Imperativt. Han behöver mer vadmal i sitt liv. Re texten: gjort sammalunda men med syrener. Halvt träd, för att vara exakt.

15 februari, 2008 11:33  
Anonymous Anonym said...

Ja, välkommen in i vår mystiska krets! Du kan få vara ordförande.
Vad gjorde du med alla syrener?

/erinus

15 februari, 2008 14:05  
Blogger E1 said...

Gav dem till min mamma, om jag minns rätt. Men kan också ha behållit dem själv och dekorerat min lekhörna vid en björk. Minnen omvandlas över tiden. Fast inte doften av att borra ner liten näsa i så många bleklila bondsyrener. Eller att farbrorn, vars berså jag tagit dem i, blev ilsken.

15 februari, 2008 14:16  
Anonymous Anonym said...

Barndomsminnen:

En nydöd faster berättade varje jul i femti år gulliga barnhistorieminnen för alla som ville lyssna vid granen. Jag fanns med i två av dessa, med punch-lajnsen "Han var glad - men han skratta inte" om grannen Renbergs min när jag som femåring åt upp alla hans nästan mogna bär i jordgubbslandet och faster frågade mig vad han sa då, och "Jag la'n på toffan å tå tatte jag mej på'n å så sprack han" när faster med fasa frågade vad som hänt med farbror Harrys Glenn Miller 78-varvare.Jag tyckte alltid att faster kunde ha varierat sina historier men skrattade för julfridens skull alltid artigt med och inväntade uppackningen av den årliga Alladinasken.
/Filosofen

19 februari, 2008 17:07  

Skicka en kommentar

<< Home