tisdag, mars 25, 2008

vädergud.



Kan någon hindra mig från att köpa fler blommiga klänningar, det hela börjar gå överstyr. Bara de senaste veckorna har jag köpt sex stycken. Det snöar ute. Det finns ingen logik.

Hindra mig, säger jag till min förmyndare. Men förmyndaren bara ler och säger att om jag blir glad av blommiga klänningar ska jag köpa blommiga klänningar. Jag hade önskat att förmyndaren var annorlunda, mer som en pappa, mer sträng. Som rynkar ögonbrynen när han får se shoppingpåsar och frågar; var det där verkligen nödvändigt?

Blir det en regnig sommar och jag inte får använda mina klänningar kommer jag skjuta mig själv. Rakt i hjärtat.

Jag ber till väderguden om mercy, inte till den vanlige guden, utan till lord of the weather. Han lystrar inte till bondens bön så ofta, men ibland kan han lystra till flickors fåfänga längtan efter blommiga klänningar.