fredag, juni 17, 2005

Hej Ulla!

Nu har jag fått en rapport om att Rakels fina mamma Ulla läser här inne ibland så jag måste nog börja kamma till mig lite. Ulla, du är en så klok kvinna, jag har försökt lagra alla små visdomsord du sagt när du var min konfirmationsfröken och vid te-stunderna kl.22.30 på Vagnmakargatan. Men det är svårt att minnas, inne i mitt stora huvud dansar tankarna hambo numera i en sorts paralell verklighet som sällan stämmer överens med världen utanför.

Synd att du inte arbetar som barnmorska längre, du hade gärna fått förlösa alla mina barn. I och för sig är det nog inget privelegium. Jag har säkert förlossningskräck och kommer föda ett Karelinbarn med världens största huvud. Rosmarie & Kristina, dina gamla kollegor från BVC i Habo får hjälpa till att bända ut honom. Efter förlossningen kommer lillKarelins mamma aldrig kunna gå ett steg igen.

Du kanske kan påbörja en illegal frilansbarnmorskaverksamhet vid sidan av ditt jobb. Vad tror du om det Ullis? Som en sorts modern jordemor fast tvärtom, du går runt och förlöser kvinnor och istället för att gräva ner barna i skogen ger du dem till föräldrarna. Du kan nog dra in en del stålar där. Jan-Ivar kan svarva några förlossningredskap åt dig, det blir som en lukrativ familybuisness kan man säga. Du får dela med dig av vinsten till Rakel så hon kan köpa sig ett par förstklassiga bratwurstar nere i Tyskland. Ringer dig när jag behöver en morska!