söndag, augusti 21, 2005

Lonely hearts

Min gamla arbetskamrat JB ringer mig på lördagskvällen. Det förvånar mig lite eftersom vi inte setts på flera år. Nu vill han ses. Varför då undrar jag fast inte högt. Vi har aldrig haft något gemensamt, den enda funktion jag hade i hans liv när vi jobbade ihop var att vara kurator varje gång en tjej dumpat honom. För det gjorde dom. Alltid.
JB´s problem är att han ser väldigt bra ut men är tråkig. Ingen humor och pedant. Han får alltid supersnygga tjejer som drar efter ett tag när de lärt känna honom. Han är snäll men jag tror inte jag skrattat en enda gång i hans sällskap. Jo, en gång förresten. Det var på Godot. Han gjorde bort sig inför Carl-Philip, prinsen, och det var jätteroligt men jag har lovat att inte berätta det för nån. Jag har bara sagt det till P. Och hans kompis. Och till Karro.

Vi ses och under hela kvällen sitter jag och väntar på att han ska kläcka den verkliga anledningen till att vi träffas. Nåja, han kanske bara vill catch up.
När vi ska skiljas åt uppstår förvirring, bor inte du åt andra hållet säger jag, har ni flyttat? Nej, säger han med ledset ansikte, vi ligger lite lågt bara. Jag bor hos en kompis ett tag. Vad tråkigt säger jag och menar det. Jag klappar honom lite lamt på axeln och säger att det ordnar sig nog. Jag hoppas det säger han.

När jag passerar Golden hits kommer det ut en sjungande man. Han börjar tala till mig på druckna människors vis och vi tar sällskap till T-banan. Han började sjunga karoeke i samband med sin skilsmässa berättar han. Nu går han till Golden hits varannan helg när han inte har barnen. Det är så ensamt utan dem. När han sjunger så glömmer han allt, det är bara han och musiken som spelar någon roll. Hans favoriter är Elvis och Johnny Logan. Åh jag älskar Johnny Logan säger jag. Jag med, säger han.
Med stolthet i rösten berättar han sedan att det finns de i publiken som går till Golden hits bara för att höra honom sjunga. Det är uppskattningen som gör att man orkar säger han. Det är väl det säger jag och kliver på mitt tåg.
Staden verkar vara full av ensamma hjärtan ikväll.

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Åh! Jag är så glad att du är tillbaka! Du skriver så briljant.

21 augusti, 2005 21:18  
Anonymous Anonym said...

Tack. Det var snällt. Men jag är allt annat än briljant. Obriljant.

23 augusti, 2005 13:21  

Skicka en kommentar

<< Home