torsdag, september 01, 2005

Tänk om

Nu ska jag berätta en historia för dig.

Den är helt sann. Jag har dock hört den i andra hand så detaljerna kanske inte stämmer helt överens med verkligheten. Men ändå.

Detta är vad som hände en gemensam bekant till mig och Carin i förra veckan.

En mamma står på perrongen och väntar på pendeltåget. Hennes två små söner sitter i en dubbelvagn. Längre bort på perrongen står en liten hund. Den yngste sonen vill prompt gå och klappa hunden. Hon lyfter upp honom och går dit.
Hon hör ett brak bakom sig. Den äldste sonen har ställt sig upp i vagnen för att följa med och klappa hunden. Vagnen har börjat rulla och tippar över kanten, ned på spåret. Med sonen i. Mamman ser Arlanda expresståg komma på det motsatta spåret. Och pendeltåget på det spår där hennes barn ligger. Hon reagerar blixtsnabbt och ställer ifrån sig det yngsta barnet och hoppar ned på järnvägen. Sliter tag i sin son och sätter sig mellan spåren och skyddar barnet med sin kropp. Snabbtåget svischar förbi först, föraren slänger sig på tuten för att signalera åt föraren på pendeltåget. De båda tågen ska just mötas. Mamman tänker på den lille sonen som står kvar på perrongen. Eller gör han det? Han är ju så liten.

Pendeltågsföraren bromsar tåget ett par meter ifrån mamman och barnet.

Hemma sitter pappan och hör ett väldigt oväsen från tågstationen. En stund senare ser han att han har flera missade samtal från sin fru.
Tänk om.


Mamman och båda barnen är välbehållna. Änglar stod på perrongen den morgonen. Tårar stiger i mina ögon när jag skriver detta. Och jag undrar hur det känns. Att älska någon så.

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Shit, vad hemskt! JAg fick en klump ihalsen när jag läste. Tur att det gick bra.

02 september, 2005 15:53  
Anonymous Anonym said...

ja fint o hemskt samtidigt, vad har h'nt med dina kommentarer

02 september, 2005 19:03  
Anonymous Anonym said...

Bytte typsnitt och då blev det såhär. Jag tycker det är lite spännande för nu kan man låtsas att det är 300 comments innan man kollat. Fast sen när man gör det möts man ändå av: No comments yet. Please go kill yourself and take this blogg with you.

04 september, 2005 14:32  

Skicka en kommentar

<< Home