onsdag, januari 18, 2006

sött

Det första jag tänker på när jag vaknar på morgonen är godis. Om det finns något kvar i min väska från igår som jag kan äta före frukost. Om det inte gör det tänker jag på vad jag ska köpa i godisautomaten på väg till jobbet. Och om jag glömmer det tänker jag på vad jag ska köpa för godis på vägen hem. Vilka kombinationer som passar och så. Salt och viol. Polka och salt. Colaflaskor och salt. Polka och choklad. = Gött.

Jag besöker min favvogodisbutik så ofta att jag lärt mig texterna till musiken de spelar. Julio Inglesias. Arabiska hits. Skitbra. Och sist jag var där påpekade jag för personalen att tomteklubborna var något ljusa i färgen. De höll med. Jag köper tomteklubbor varje dag. En svart och två röda. Ifall nån kompis vill smaka. Kompisarna blir jätteglada när de får en klubba.

Om jag inte har råd med godis äter jag kakor som tanter ställer fram på jobbet. Och om jag bestämt mig för att sluta med godis köper jag halstabletter och glass istället. Och ballerinakex. Jag är listig på det viset. När jag var yngre åt jag ofta kaksmet. Chokladbollssmet om jag blev sugen på nätterna. Så ofräscht, jag vet. Jag är ofräsch. När jag var liten åt jag bara hälsogodis. Torkade löv och så. Mina föräldrar var hälsoentusiaster. Det var därför det slog över tror jag. Vi åt aldrig vitt bröd hemma och aldrig smör, bara margarin. Jag minns att jag brukade tänka att när jag blir kung, då ska jag bara äta vitt bröd varje dag med en decimeter smör på varje macka. Så att tänderna fick skära igenom skitmycket smör liksom. Jag älskade smör.

Tur att jag blev kung.

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Kom till London, jag har vitt bröd och smör hemma.

20 januari, 2006 17:40  
Anonymous Anonym said...

Nä jag tror jag svimmar jag kommer med en gång

20 januari, 2006 18:07  

Skicka en kommentar

<< Home