onsdag, mars 29, 2006

Lokalpatrioten




Det går bra för HV nu. Okej att de förlorade med 5-0 mot färjestad, men sen vann vi ju nästa match och igår kanske vi vann igen, vad vet jag. Jag tror att vi kanske ligger etta i tabellen nu men jag vet inte. Dagsformen verkar lovande hur somhelst. När jag råkar se sportresultat i tidningen eller på tv så är det bara av en ren olyckshändelse för det intresserar mig inte så mycket. Ishockey intresserar mig inte. Men jag gillar HVblå. Och Cardigans I love. De kommer från min hometown.

" Jönköping är så tråkigt att man blir glad när någon blir nedslagen utanför Mcdonalds en fredagkväll" sa Nina Persson en gång. Ha ha! Det har hon helt rätt i. Men jag har märkt en sak. Ju längre tid jag bor borta desto mer gillar jag min hemort. Någonting måste ju staden gjort rätt som kunde hysa en så kool katt som Nina. Hon är inte bara snygg och stilsäker, hon är även en utmärkt textförfattare. Hon får alldeles för lite beröm för det tycker jag. Finaste, finaste låten hon skrivit heter Hold me. Första gången jag hörde den var i somras när jag och Mattias åkte runt i den öde staden i hans stiliga gamla Merca från sent 70-tal. Vi lyssnade på den om och om igen. Mattias fick den från basisten men jag tror man kan ladda ned den, gör det. Och lyssna noga på texten, den är ljuvlig.

En gång frågade jag pappa varför han aldrig tog med mig på hockeymatcher när jag var liten. För att du var flicka, sa han då. Jahapp. Pappa, jag är helt säker på att jag skulle gilla sport så mycket mer om jag bara fått gå på lite fler hemmamatcher. Men vi kan väl gå nästa gång jag kommer hem kanske? Bara du och jag. Då kanske vi kan få en autograf av Stefan Liv efteråt. Han är ju jättesöt, tycker du inte pappa?

Jag tycker jättemycket om I´m from Barcelona också. Mest för att de kommer från Jönne faktiskt. Och för att de är så många och så unga. Jag gillar unga. Och har ni hört Sir Eric Beyond då? Han är rolig och släpper snart sitt första album, eller om han gjort det redan, jag vet inte. Ialla fall så sjunger han i falsett hela tiden.

Vättern är den finaste sjön att bada i. Helt klart vatten och vit sandbotten. Kall naturligtvis men jag pallar det bra nu när jag har underhudsfett. Innan, när jag inte hade det, då var det riktigt hårt att bada där. Men nu, nu är det bara uppfriskande. Det är därför Erina med underhudsfett vinner.

Handen på hjärtat: Det går bra att vara lite nostalgisk och lokalromantisk på avstånd när det kommer till Småland. Men att bo där är att dö en smula, det vet ju alla.

4 Comments:

Blogger joelh said...

shit vilken dålig koll du har på sport, erina. det finns ingen tabell så här års, det är slutspel. och hv spelar semifinal mot färjestad och leder med 2-1 i matcher (ja, de vann igår).

fast jag har okoll på musik. visste inte att i'm from barcelona kommer från jönköping. jag trodde de kom ifrån... inte barcelona kanske, men i alla fall LA? jag kommer från linköping och den staden älskar jag inte ens på 40 mils avstånd.

30 mars, 2006 18:20  
Anonymous Anonym said...

Det är så sant som du säger; "att bo i Småland är att dö en smula."

31 mars, 2006 08:17  
Anonymous Anonym said...

Joel: Jag kollade efter tabellen igår på sporten och tyckte det var dålig stil när de aldrig visade den. Jag tycker Linköping är fint. Min farmor bor där.

Skolkuratorn: Jag har hört att Älmhult är värsta staden. Att det finns JC där och så. Menar du att JC inte är fashionabelt? Jag saknar dig Molly. Kom hit snart! För du vet, jag vet inte om jag kan åka till dig och dö en smula.

31 mars, 2006 10:12  
Anonymous Anonym said...

Och Molly; Vet du vem sir Eric Beyond är? Erik Aalto. Han är artist nu. The artist formly known as Erik Aalto.

31 mars, 2006 10:22  

Skicka en kommentar

<< Home